Hart voor Den Haag wil ook actieplan in Kijkduin

16 April 2021, 14:14 uur
Politiek
mainImage

Tijdens de zomermaanden neemt het stadsbestuur in Den Haag verschillende maatregelen om overlast van bezoekers voor bewoners aan de Haagse kust te verminderen. Om de overlast op de boulevard van Scheveningen tegen te gaan heeft de gemeente, mede op aandringen van Hart voor Den Haag / Groep de Mos,  in overleg met bewoners en ondernemers een actieplan met maatregelen opgesteld. De eerste drukke dagen langs de kuststrook zijn alweer achter rug. Hart voor Den Haag krijgt vanuit Kijkduin signalen dat ook daar een pakket maatregelen nodig is.

Hart voor Den Haag signaleert dat bewoners klagen over huurscooters die overal worden neergeplempt, verkeersaso's, wildpoepende toeristen, straatraces en ga zo maar door. Dubbelaar: "Nu er een actieplan ligt om de overlast op Scheveningen te verminderen, steunen wij de bewoners op Kijkduin. Die stellen dat er ook gekeken moet worden naar maatregelen tegen overlast bij deze badplaats. Wij laten het niet gebeuren dat Kijkduin straks het afvoerputje gaat worden!”

Angst voor verkeerschaos

“Kijkduin is dan kleiner van opzet als het grote Scheveningen, maar ook in Kijkduin vreest men voor grote verkeerschaos. Het stadsbestuur heeft ingezet op méér bewoners en méér toeristen, maar weigert, ondanks onze herhaaldelijke verzoeken, om het openbaar vervoer voor een groeiende babplaats op orde te brengen", stelt Dubbelaar, die pleit voor het doortrekken van RandstadRail 3 richting het Deltaplein. "En dan zo, dat met de aanleg van een wissel de tram ook over de Aaltje Noordewierstraat richting Loosduinen blijft rijden". 

Hart voor Den Haag ziet dat de wegversmallingen bij de Machiel Vrijenhoeklaan, op de Sportlaan en op de Segbroeklaan dagelijks, ook op niet-stranddagen, leiden tot congestie. 

"Helaas krijgen we dagelijks ons gelijk te zien dat het versmallen van deze doorvoerwegen ertoe leidt tot het verkeer vast komt te staan", aldus Dubbelaar, die wil dat het stadsbestuur stopt met het verder versmallen van het Haagse wegennet. "Gezien de verwachte toename van zowel de bevolking als van het toerisme, moeten waar nodig de tweebaanswegen terugkeren. Ook andere toegangswegen richting Kijkduin, zoals de Lozerlaan, moeten we, met ongelijkvloerse kruisingen, upgraden om de doorstroming te verbeteren. Tussen Kijkduin en Scheveningen moet in de zomermaanden een Kustexpress rijden om beide badplaatsen met elkaar te verbinden". 

Grootschalige herontwikkeling

Eind 2014 heeft de toenmalige coalitie in de Haagse gemeenteraad met CDA, D66, HSP, PvdA en de VVD, gekozen voor grootschalige herontwikkeling van de familie-badplaats Kijkduin. Inmiddels is het winkelcentrum afgebroken en de herontwikkeling van de badplaats is in volle gang. Tijdens de commissievergadering in 2014 werd er toegezegd door het stadsbestuur dat de 'speelboot' terug zou komen (2). In de januari-nieuwsbrief van Bewonersbelangen Kijkduin wordt nu geschreven dat de boot te gevaarlijk is voor spelende kinderen en ook niet tot een veilig speeltoestel kan worden omgebouwd (1). Hart voor Den Haag wil opheldering over deze opmerkelijke berichtgeving.

'Wat een opmerkelijk bericht in het krantje van de bewoners op Kijkduin. Helemaal omdat in 2014 is toegezegd door het stadsbestuur dat de vuurtoren en de boot zullen terugkomen. Dit staat ook genoteerd als toezegging van de wethouder in het verslag van de vergadering. Nog opmerkelijker is dat een VVD-raadslid, van een partij die juist gekozen heeft voor grootschalige herontwikkeling van de familie-badplaats Kijkduin, hier een half jaar geleden vragen over heeft gesteld en die nog steeds niet zijn beantwoord. Een half jaar voor een paar simpele vragen over een boot?! Dit mag nu wel eens opgehelderd worden door het stadsbestuur'', aldus Dubbelaar.

De lokale politieke partij Hart voor Den Haag/Groep de Mos stelt schriftelijke vragen over Kijkduin.