Hart voor Den Haag wil pauzeknop voor emissievrije zones

8 October 2023, 13:43 uur
Politiek
mainImage
ANP

Hart voor Den Haag gaat bij de behandeling van het nieuwe coalitieakkoord - aanstaande woensdag - aandacht vragen voor ondernemers die "met angst en beven" zien dat er tussen 2025 en 2030 emissievrije zones worden ingevoerd in Den Haag.

"Er bestaan bij ondernemers grote kopzorgen over een vol stroomnet, hogere kosten en geen laadpalen", zegt fractievoorzitter Richard de Mos. "Ondanks dat staat in het nieuwe coalitieakkoord dat eerder is besloten om per 1 januari 2025 een zero-emmissiezone in Den Haag Centrum in te voeren. Ook wil deze ondernemersonvriendelijke coalitie per 1 januari 2026 een zero-emissiezone voor stadslogistiek langs de kuststrook tot en met de Laan van Meerdervoort invoeren."

“Hierbij worden van ondernemers te grote investeringen gevraagd. Bedrijfsvoertuigen, zoals busjes en vrachtwagens, moeten vervangen worden, want anders kom je straks vele wijken van de stad niet meer in. Maar hoe kunnen zij dat doen zonder te weten of het wagenpark opgeladen kan worden?” vraagt De Mos zich af.

Kamermotie

Hart voor Den Haag wijst verder op een eerder aangenomen Tweede Kamermotie waarin staat dat ondernemers de mogelijkheid moeten krijgen om ontheffing voor de zero-emissiezone aan te vragen als zij door een zwaarwegende reden, zoals te grote investeringen, het de stad niet meer in kunnen of te weinig oplaadpunten, niet over kunnen stappen op emissieloos vervoer.

"Deze motie werd in de Tweede Kamer gesteund door het CDA en DENK”, zegt De Mos, die in de gemeenteraad woensdag een motie zal indienen om op de pauzeknop te drukken bij het invoeren van emissievrije zones in Den Haag. “De aangenomen Kamermotie moet in Den Haag worden uitgevoerd, want we moeten ondernemers natuurlijk niet duperen. Je kunt als overheid wel een droomwereld willen creëren, maar als daarbij de randvoorwaarden niet goed zijn ingevuld, moet je er zeker nog niet aan beginnen."