Hart voor Den Haag wil terugkeer promotiecampagne The Hague Festivals

21 August 2023, 14:17 uur
Politiek
mainImage

Als het aan gemeenteraadslid Coen Bom van de partij Hart voor Den Haag ligt, keert de ooit door oud-wethouder Frits Huffnagel bedachte promotiecampagne The Hague Festivals weer terug.

Vlak na het zomerreces buigt de gemeenteraad zich over het nieuwe Evenementenbeleid van Den Haag. Door wethouder Saskia Bruines van Economie is een voorstel naar de gemeenteraad gestuurd waarin staat dat de evenementen voortaan worden ingedeeld in drie categorieën: 'beeldbepalende evenementen' (zoals The Life I Live en Bevrijdingsfestival), 'nationale vieringen' (zoals Sinterklaas en de vreugdevuren tijdens oud en nieuw) en 'overige grote en kleine evenementen'. 

Bom maakt zich zorgen over het afkalvende aanbod. "In de afgelopen jaren is het budget voor evenementen fors kleiner geworden, ongeveer een miljoen euro. De gevolgen daarvan zullen vooral vanaf volgend jaar duidelijk worden, mede omdat de subsidiebedragen in de afgelopen jaren niet zijn geïndexeerd, terwijl door de inflatie alle kosten wel met minimaal 10 tot 20 procent zijn toegenomen. Als er minder geld is, moeten we creatiever worden en meer met elkaar samenwerken."

Tekst gaat door onder foto.

Economische spin-off

Bom grijpt daarbij terug op de manier waarop van 2007 tot 2014 The Hague Festivals werd gepromoot. Destijds ging het om een concentratie van evenementen, zoals Parkpop, Festival Classique, het Vuurwerkfestival en de Shoppingnight die in een tijdbestek van drie weken plaatsvonden. "Door dat te promoten als één groot evenement kan je massaal krantenadvertenties inkopen, driehoeksborden plaatsen door de hele stad en tram- en bushaltes volhangen met één look en één doel: zoveel mogelijk bezoekers/toeristen naar de stad krijgen. De economische spin-off was fantastisch en zou dat weer kunnen zijn", aldus Bom.