Herinrichting Hobbemaplein zonder verkeerskundig onderzoek onmogelijk

15 July 2024, 09:46 uur
Politiek
mainImage
Gemeente Den Haag

De herinrichting van het Hobbemaplein is zonder verkeerskundig onderzoek naar het afsluiten van de Kaapstraat onmogelijk. Dat staat in een zienswijze van de advocaten van de ondernemers uit de Kaapstraat en Kempstraat. De verkeerskundige herinrichting van het Hobbemaplein en omgeving heeft namelijk gevolgen voor de verkeersafwikkeling op de kruising van de Kaapstraat en de Schalk Burgerstraat. Andersom is dat ook het geval.

“De afsluiting van de Kaapstraat, die eind 2022 tot groot verdriet van de ondernemers is ingevoerd, leidt dagelijks tot verkeerschaos en onveilige situaties”, reageert fractievoorzitter Richard de Mos van Hart voor Den Haag. "Het college kan onder andere de veiligheid op de weg niet garanderen en de doorstroom van het verkeer niet waarborgen. Daarom heeft het college, na tussenkomst van de Adviescommissie Bezwaarschriften, een verkeerskundig onderzoek aangekondigd naar de gedane aanpassingen aan de Kaapstraat en de Schalk Burgerstraat. Hierbij heeft de Adviescommissie gezegd dat ook het terugbrengen naar de oude situatie een optie moet zijn."

Dat toegezegde verkeerskundig onderzoek heeft nog niet plaatsgevonden. Omdat er een nauwe verkeerskundige samenhang bestaat tussen het Hobbemaplein enerzijds en de kruising Kaapstraat/Schalk Burgerstraat anderzijds, kan er, zonder de toegezegde verkeerskundige onderzoeken, volgens de advocaten op geen enkele wijze nu een beslissing worden genomen voor het herinrichten van het Hobbemaplein.

De Mos stelt dat zolang er nog een juridisch traject loopt ten aanzien van de 5-puntskruising Schalk Burgerstraat-Kaapstraat-Kempstraat geen andere plannen 'doorgedrukt' kunnen worden. "Onder andere de afsluiting van de Kaapstraat is juridisch nog niet onherroepelijk. Dan is het onbestaanbaar dat er een nieuw plan tussendoor komt. Dat maakt de kans op vervolgschade veel groter indien de ondernemers in hun juridische gevecht gelijk krijgen."