Niet alles in het verleden was ongetwijfeld beter, maar voor raadslid Bos van de Haagse Stadspartij geldt dat absoluut wel voor het motto 'Samen Stad Maken'. Het ging daarbij om een nieuwe manier van stadsontwikkeling waarbij bewoners vooraf konden meedenken en invloed konden uitoefenen in plaats van achteraf, precies wat er tegenwoordig weer gebeurt aldus de politicus.
Bos wil dat het college, feitelijk dus wethouder Balster, afstapt van zijn huidige werkwijze waarbij de inspraak van bewoners bij het maken van plannen feitelijk aan de kant wordt geschoven, of in ieder geval ondergeschikt wordt gemaakt aan projectontwikkelaars.
Hij komt met zijn pleidooi voor een terugkeer naar oude tijden, 2017, gezien de ontwikkelingen van de Driehoek van Loosduinen. Drie jaar geleden waren buurtbewoners, ambtenaren en projectontwikkelaars allen betrokken bij de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied aan de rand van Loosduinen. Een aanpak die, volgens Bos althans, niet alleen tot groot enthousiasme leidde bij alle betrokkenen maar ook tot een breed gedragen oplossing voor de nieuwe bebouwing in landgoed Rosenburg. Toenmalig HSP-wethouder Wijsmuller was de stuwende kracht achter de aanpak.
Tot teleurstelling van Bos nam het nieuwe college na de verkiezingen van 2018 afscheid van deze aanpak. En dat had volgens hem tot gevolg dat de invloed van bewoners op de stedelijke ontwikkeling werd teruggedraaid, dat de beloofde uitwerking in de vorm van een gebiedsvisie er niet kwam en dat de gemeente de regie weer los liet en vertrouwde 'op de grillen van de vastgoedmarkt'.
In de plannen voor het landgoed komt dat volgens Bos allemaal tezamen in het nieuwe Planuitwerkingskader PUK. De bouwplannen voor het groene landgoed zijn veel omvangrijker dan in de verkenning uit 2018 staat. Niet alleen meer woningen, maar ook wordt de maximale bouwhoogte van 5 á 6 bouwlagen wordt losgelaten, 9 mogen het er nu worden. Ook wordt niet 25 procent van het landgoed bebouwd, maar 40 procent. Ook is het PUK slechts gepresenteerd aan de commissie Loosduinen, en niet besproken met de buurtbewoners.
Voor Bos is die werkwijze sympthomatisch voor de situatie sinds 2018 waarbij hij het op alle fronten weer misgaan ziet gaan met de bewonersparticipatie. "Er worden deals gesloten met projectontwikkelaars en de bewoners wordt niets gevraagd. Zowel bij de plannen voor het CID, bij de stations Hollands Spoor, Centraal Station en Laan van Nieuw Oost-Indië en bij de grootschalige sloop en nieuwbouw in Den Haag ZuidWest, maar ook bij talloze andere plannen worden omwonenden voor voldongen feiten gesteld. We zijn weer terug bij af."