De fractie van Hart voor Den Haag/Groep de Mos vraagt zich af hoe het kan dat de gemeente de afhandeling van de zogenoemde Tozo-aanvraag door ondernemers nog steeds niet op orde heeft. Volgens raadslid Sluijs wordt zijn partij overspoeld met reacties van Haagse zelfstandigen die steen en been klagen over de gemeente en de manier waarop wordt gecommuniceerd. "Ondernemers zijn de wanhoop nabij", zo stelt hij donderdag in vragen aan het college.
Volgens Sluijs zou het herhaaldelijk voorkomen dat ondernemers meer dan 5 weken na het indienen hun aanvraag nog steeds niets gehoord hebben van de gemeente over de status van hun verzoek tot steun. Bij bellen zouden mensen, zo zegt hij vernomen te hebben, een bandje te horen hebben gekregen waarop staat dat op 26 april de uitkering zou worden overgemaakt. Volgens Sluijs krijgt hij echter te horen dat er niet is uitbetaald. Hij vraagt zich af hoe dat kan.
Naar aanleiding van klachten die tot hem komen dat aanvragers pas als zij zelf hebben gebeld te horen hebben gekregen dat er een document zou ontbreken, vraagt het raadslid het college of medewerkers van de gemeente niet pro-actief kunnen bellen in dit soort gevallen.
Hij doet een dringend beroep op het college de aanvragen alsnog snel af te handelen en er daarna voor te zorgen dat zelfstandigen weer vertrouwen krijgen in de gemeente.