De partij Hart voor Den Haag maakt zich zorgen over de gevolgen van de uitbreiding van de uren waarop moet worden betaald voor parkeren op straat in de wijk Rustenburg-Oostbroek.
Gemeenteraadslid Jelle Meinesz verwijst naar een noodkreet van de ondernemers uit de omgeving Dierenselaan/Apeldoornselaan. "Zij hebben via de media moeten vernemen dat er per 1 februari betaald parkeren ingevoerd wordt gedurende de gehele dag." Nu geldt dat alleen ’s avonds tussen 18.00 en 24.00 uur. Het raadslid spreekt van "een volksopstand na 0,0 communicatie over de uitbreiding van het betaald parkeren".
Meinsesz wijst erop dat er nu een parkeervergunning voor bedrijven "tegen een kostenplaatje van 433 euro per jaar" moet worden aangevraagd. Ook de beperking van één vergunning per onderneming en de kosten voor extra bezoekersvergunningen zullen de bedrijfsvoering sterk beperken, vreest het raadslid. "Er zijn nogal wat werknemers die van buiten de stad komen. Zij zullen nu geneigd zijn om een werkkring te zoeken buiten Den Haag." Hart voor Den Haag vreest dat dit zal leiden tot een verder oplopend tekort aan personeel en mogelijk het vertrek van bedrijven.
"Ondernemers vrezen een terugloop van klanten, met als gevolg een achteruitgang van het winkelgebied. Een zeer vreemde ontwikkeling, juist omdat er een wijkagenda is opgesteld voor Rustenburg-Oostbroek, waarin met name ook het winkelcentrum wordt meegenomen, om de kwaliteit en uitstraling van het gebied te verbeteren."
Tekst gaat door onder foto.
Foto: Hart voor Den Haag.
Laak
Vorige week heeft wethouder Mariëlle Vavier tijdens een bewonersavond over het Actieplan Laak aan de daar aanwezige bewoners toegezegd dat de uitbreiding van het betaald parkeren in die wijk voorlopig wordt uitgesteld. "De wethouder gaf toe dat de besluitvorming te snel is geweest. De bewonersorganisaties waren niet gekend. Hetzelfde is er nu aan de hand met met de ondernemers rondom de Dierenselaan en Apeldoornselaan. De invoering van betaald parkeren moet worden opgeschort totdat er draagvlak voor is bij bewoners en ondernemer", aldus Meinesz.
"De mensen verafschuwen dit anti-autobeleid van de gemeente. Niet in iedere wijk is er parkeerdruk en er is zeker geen millimeter draagvlak voor dit graaibeleid. Het college moet haar huiswerk gaan doen. Samen met bewoners en ondernemers."