Leergeld: al 1660 devices, en nog lang niet genoeg

1 May 2020, 13:19 uur
Politiek
mainImage

Mocht er überhaupt nog iemand hebben getwijfeld over het bestaansrecht van de Stichting Leergeld in Den Haag, dan zal dat na een evaluatie van de hele coronacrisis al helemaal niet meer het geval zijn.

De stichting, die sinds 2000 bestaat, ziet er onder meer op toe dat kinderen van gezinnen met een minimuminkomen toch gebruik kunnen maken van een laptop, een pc, van een muziekinstrument, van een fiets of van spullen om een sport te kunnen bedrijven.

Dat was in een stad als Den Haag waar inmiddels bijna 1 op de 5 gezinnen rond het minimuminkomen leeft, al geen sinecure. Maar toen op 15 maart duidelijk werd dat scholen voorlopig dicht bleven en dat er dus werd overgeschakeld naar digitaal onderwijs, brak er een ongekend drukke periode voor de kleine organisatie aan.

Die alles van de flexibiliteit en innovatievermogen van de medewerkers vergde. Want alles moest snel, en adequaat, en zorgvuldig worden geregeld, binnen wat mogelijk was in de nieuwe coronatijden. Want nog steeds werd en wordt er getoetst of de aanvrager wel in aanmerking komt voor hulp bij de digitale onderwijswereld. Nooit wordt er zomaar hulp verleend.

Meer dan 1660 devices (pc’s en laptops) zijn er inmiddels al uitgedeeld aan scholieren uit gezinnen die beschikken over een Ooievaarspas. Kinderen kunnen daardoor ook meedoen met de digitale lessen die de school geeft. Soms echter moeten zij zo’n device delen met een broer of zus, omdat er eigenlijk per twee kinderen één wordt uitgereikt door de stichting.

En nog steeds komen er per dag zo’n 100 aanvragen binnen van ouders/kinderen voor een pc of laptop. Een vraag waar de stichting nu nog (net) aan kan voldoen, mede door donaties van gemeente en eenmalig de Rabobank, maar waar de volgende ‘vragenronde’ voor meer middelen, geld of apparaten, door directeur Charlie Ortega al weer is opgestart met de Dienst Onderwijs van de gemeente.

“Het was voor ons in het begin doorlopend balanceren tussen gezondheid en veiligheid van klanten en zeker mijn medewerkers, en de wens om zoveel en zo snel mogelijk kinderen te helpen aan een device”, geeft Ortega aan.

De rijksmaatregelen betekenden dat de reguliere werkwijze van de stichting drastisch moest worden aangepast. Mensen langs laten komen kon en mocht niet meer (het gevaar van rijen mensen buiten was te groot), alles moest telefonisch of digitaal worden geregeld. Computers moesten dus worden gebracht, maar mochten niet worden geïnstalleerd. Instructie ter plekke was uitgesloten, dus werd er een handleiding meegegeven.

Maar ook het digitale aspect leverde zijn uitdagingen op. “Een aanzienlijk deel van de ouders van onze doelgroep heeft nog onvoldoende aansluiting met de digitale wereld van hun kinderen. Dat blijkt uit de aantallen aanvragen van computers en laptops. Soms beschikken gezinnen over geen enkel apparaat, behalve een telefoon. Er ligt een noodzaak om die digitaliseringsslag te gaan maken, zodat verdere uitsluiting van deze gezinnen een halt wordt toegeroepen”, aldus Ortega.

Door de coronacrisis kwam de belevering van door ROC Mondriaan gedoneerde computers voorlopig tot stilstand. Leerlingen van deze opleiding die bij Leergeld stage lopen, knappen deze op om ze weer uit te kunnen delen. “Omdat er landelijk ineens veel vraag was naar herbruikbare apparaten, dreigde ons reguliere aanbod onvoldoende te worden. Met donaties van bedrijven, zoals van de Rabobank dat 25.000 euro beschikbaar stelde, en de gemeente Den Haag konden vrij snel ruim 300 devices worden aangeschaft en bij de gezinnen bezorgd.

Door de coronacrisis kloppen ook andere groepen vaker aan bij Leergeld Den Haag dan voorheen. Dan gaat het om mensen die recent werkloos werden en als zelfstandige net aan boven het minimuminkomen zaten. “We horen de verhalen van gezinnen die tussen de wal en het schip dreigen te raken. Die hebben net teveel om in aanmerking te komen voor een Ooievaarspas, maar te weinig om een laptop voor hun kind te kopen. Die gezinnen hebben we nu helaas niet kunnen helpen”, aldus Ortega.

Sinds kort krijgt de stichting hulp van de MediaMarkt. Klanten die voldoen aan alle voorwaarden van de stichting om in aanmerking te komen voor een laptop, krijgen een voucher. “En daarmee kunnen ze dan naar een vestiging van de MediaMarkt die de mensen helpt, ook met instructies”, zo geeft Ortega aan.

Of en hoelang de stichting daarmee door kan gaan, hangt zoals zo vaak af van geld. “Ik hoop dat de Dienst Onderwijs van de gemeente, waar ik zoals gezegd al mee in gesprek ben, het belang ziet van onze inspanningen opdat we hiermee verder kunnen gaan. Want feitelijk zouden we ook de gezinnen willen helpen die jaren geleden als eens een opgeknapte pc van ons hebben gekregen. Want die zijn bijna nu al te oud om alle gewenste apps te kunnen downloaden die voor de kinderen noodzakelijk zijn om digitaal onderwijs te kunnen volgen. “

Een positief idee houdt Ortega sowieso over aan de periode. “Ik heb het gevoel dat we in korte tijd enkele honderden gezinnen een duwtje hebben kunnen geven om de stap naar digitalisering te kunnen zetten. Zelf iets online bestellen, je bankzaken regelen, meekijken met je kind dat online huiswerk maakt. Het leveren van laptops aan hun kinderen verandert ook de kansen van ouders om stapsgewijs mee te gaan doen. Dat is winst in het belang van het kind.”