‘Lief-en-Leedstraten’ uitgebreid

27 June 2019, 09:43 uur
Politiek
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De Haagse pilot ‘Lief-en-Leedstraten’ wordt uitgebreid met zes nieuwe wijken. Dat vertelde wethouder Kavita Parbhudayal (Zorg) tijdens de bijeenkomst ‘Lief-en-Leed Talkshow’. “Als wethouder zorg ben ik ontzettend trots op onze Haagse inwoners. Ik vind het fantastisch dat wij met dit initiatief meer mensen bij elkaar hebben weten te brengen.” Supermarktketen Albert Heijn gaf tijdens de bijeenkomst aan partner te worden van de 'Lief-en-Leedstraten'. In 2020 organiseren zij de eerste ‘Lief-en-Leed Kanjerverkiezing’ voor de beste lief-en-leedstraat'.

‘Lief-en-Leedstraten’: van twee naar tien wijken
Zorgwethouder Kavita Parbhudayal gaf begin dit jaar het officiële startsein voor de Haagse ‘Lief-en-Leedstraten’. De eerste enthousiaste bewoners kwamen uit de wijken Leidschenveen en Ypenburg. Een maand later kwamen daar de wijken Bezuidenhout-West en de Schilderswijk bij. Nu, vier maanden na de aftrap, worden daar de wijken Laak-Centraal, Laakhavens, Bouwlust, Moerwijk, Mariahoeve en Transvaal aan toegevoegd. “Vroeger was het heel normaal om naar elkaar om te kijken. De gangmakers van de ‘Lief-en-Leedstraten’ bewijzen dat de Haagse inwoners dit nog altijd doen," aldus wethouder Parbhudayal.

Het idee van de Lief-en-Leedstraatjes is dat straten die zich aanmelden onder leiding van een zogenaamde gangmaker een klein potje geld krijgen om mensen uit de straat, namens de straat, een kleine present kunnen aanbieden als steun of felicitatie. Hierdoor versterkt het contact tussen de mensen in de straat. Hiermee wordt onder meer eenzaamheid in de stad bestreden. 

In de zes uitbreidingswijken wordt er alles aan gedaan om zoveel mogelijk gangmakers te vinden. Als inwoners vinden dat zijn of haar straat wel een ‘Lief-en-Leedpotje’ kan gebruiken, dan mogen zij zich aanmelden via www.liefenleeddenhaag.nl. Het potje moet minimaal door twee buren worden beheerd.

Albert Heijn partner van lief en leed

Albert Heijn is partner geworden van 'Lief-en-Leedstraten'.In 2020 organiseert de Albert Heijn ‘Lief-en-Leed Kanjerverkiezing’ voor de beste lief-en-leedstraat'. De winnaar mag 6 minuten gratis winkelen. Met deze prijs zet de gemeente Den Haag straten in het zonnetje waar mensen naar elkaar omkijken. “Waar delen bewoners op bijzondere wijze lief en leed met elkaar? Waar staan bewoners altijd voor elkaar klaar en krijgt eenzaamheid geen kans? Deze bewoners verdienen een extra beloning en daarom vind ik deze verkiezingen zo belangrijk”, aldus de wethouder. Tenslotte kondigde de supermarktketen aan dat zij de Lief-en-Leedpotjes aanvullen met 25 euro. Daarmee komt het totale bedrag van de 'Lief-en-Leedpotjes' op 100 euro in plaats van 75 euro.

Actieplan Eenzaamheid

De pilot ‘Lief-en-Leedstraten’ maakt deel uit van het 'Actieplan Eenzaamheid' en is slechts een maatregel die de wethouder neemt in haar strijd tegen eenzaamheid. "Meer dan 50 procent van de Hagenaars voelt zich in meer of mindere mate eenzaam, dat vind ik onacceptabel", aldus wethouder Kavita Parbhudayal. "Dat is de reden dat we dit actieplan hebben ontwikkeld en de komende jaren 2,3 miljoen euro extra gaan investeren in onze strijd tegen eenzaamheid." Met een grootschalige campagne wil de wethouder het percentage Hagenaars dat zich eenzaam voelt sterk verminderen.