Loosduinen staat hoog op de werkagenda van Groep de Mos. Zodra de lokale partij in het stadsbestuur zit, wil zij een begin maken met het omvormen van het Loosduinse Hoofdplein tot bruisend dorpshart, met meer terrassen en meer groen. “En dan starten we ook meteen met het groot onderhoud van vele Loosduinse wijken, zoals Kraayenstein, Houtwijk, Nieuw Waldeck en de Notenbuurt,” zegt Richard de Mos, lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag.
“Weg met slechte bestrating en hier met dat groenonderhoud,” vervolgt de Hagenaar, die de veiligheid in Loosduinen wil stimuleren met meer ogen en oren in de wijken. “Faciliteer en stimuleer bewonersinitiatieven op het gebied van veiligheid, zoals Buurt Interventie Teams en WhatsApp groepen. Ook moet er meer aandacht komen voor voorlichting en preventie, bijvoorbeeld ter voorkoming van babbeltrucs waarvoor een grote groep bewoners in Loosduinen, met name ouderen, kwetsbaar is.”
In het stilaan vergrijzende Loosduinen wil Groep de Mos inzetten op het realiseren van groepswoningen voor alle leeftijden, plus meer lief-en-leed-straten in wijken waar veel ouderen wonen. In deze straten proberen bewoners, op vrijwillige basis, het onderlinge contact in de straat te verbeteren. Doordat buren elkaar helpen, bijvoorbeeld door elkaar te bezoeken of voor elkaar te koken, wordt de onderlinge betrokkenheid vergroot en kunnen mensen langer thuis blijven wonen.
“Wij gaan voor een seniorvriendelijk Loosduinen,” zegt Richard de Mos. “Dit kan door aanpassingen in de openbare ruimte, zoals goede bestrating en het wegnemen van drempels. Andere aanpassingen die we voorstellen zijn het realiseren van boodschappen-routes voor mensen met lichte dementie, méér bankjes die kunnen dienen als rust- en ontmoetingsplekken en voldoende pin- en brievenbus-voorzieningen.”
Bereikbaarheid
Als het om de bereikbaarheid van dit Haagse stadsdeel gaat, zet De Mos vraagtekens bij het onlangs uitgekomen rapport Schaalsprong Openbaar Vervoer Den Haag en regio, waarin de gemeente en de Metropoolregio Den Haag Rotterdam hun visie op en plannen met de ontwikkeling van het openbaar vervoer tot 2040 presenteerden. De lijsttrekker is met name bang dat tramlijnen 2 en 3 andere routes gaan rijden, waardoor de afstanden tussen de haltes worden vergroot en dat lijn 3 bovendien niet meer naar Loosduinen gaat rijden.
“Loosduinen verdient juist investeringen in het openbaar vervoer in plaats van erop te beknibbelen. Zeker gezien de verwachte bevolkingsgroei en de vergrijzende bevolking moeten we vol inzetten op een volwaardig OV-netwerk,” aldus De Mos, die lijn 3 voor Loosduinen wil behouden en zelfs, met een wissel bij de Aaltje Noordewierstraat, wil uitbreiden naar Kijkduin. “Naast het doortrekken van Randstadrail 3 naar het Deltaplein pleiten we voor het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen bij de Lozerlaan, die de doorstroming van het verkeer zullen bevorderen.”
Ook zou Groep de Mos graag zien dat de Loosduinsevaart weer wordt geopend, als aanvulling op plannen om Haagse grachten weer open te maken, onder meer om overtollig regenwater meer ruimte te geven. “Ook kan de vaart een goede vaarweg zijn van en naar het Westland.”
(het Loosduinse Hoofdplein; als het aan Groep de Mos ligt, komen daar meer terrassen en meer groen en wordt het plein het bruisende dorpshart van Loosduinen; foto: Google)
‘Loosduinse Hoofdplein moet bruisend dorpshart worden!’
18 March 2018, 15:00 uur
Politiek