Nieuwe communicatie aanpak politie helpt

9 June 2020, 08:45 uur
Politiek
mainImage

Uit de maandag gepubliceerde Veiligheidsmonitor van de gemeente, blijkt dat ondanks een toename in 2019 van het aantal geregistreerde aantal misdrijven, het vertrouwen in de politie vrijwel gelijk is gebleven met het onderzoek uit 2017. De gemeente heeft de politie gevraagd een toelichting te geven, en daarnaast een overzicht te geven van al genomen en nog te nemen initiatieven waarmee de politie probeert het vertrouwen van de Haagse burger in de politie verder te vergroten.

In haar toelichting geeft de Haagse politie aan dat er de laatste jaren zowel initiatieven eenheidsbreed zijn opgestart als lokaal in de zogenoemde basisteams. Dat betekent ondermeer het zorgen voor een laagdrempelig contact: melding moet kunnen via internet, politieapp, telefonisch of op het bureau. Daartoe is recent ook de app verder verbeterd en kunnen mensen bij meer delicten online aangifte doen. 

Door beter bereikbaar en benaderbaar te zijn, zijn zeker basisteams beter op de hoogte wat er speelt in de wijken en is daar sneller op in te spelen, wat weer leidt tot meer tevredenheid bij de inwoners. De politie is ook meer en beter gaan terugmelden, zo stelt het zelf, wat er met een aangifte/melding is gebeurd. Dat moet weer leiden tot hogere meldings-en aangiftebereidheid bij burgers.

Bij aangifte van een misdrijf zouden mensen namelijk nu binnen 14 dagen moeten horen wat er gebeurt, bij melding van overlast streeft de politie naar terugkoppeling binnen 24 uur.

Uit de uitleg blijkt dat de politie ook zoiets kent als een culturele wasstraat. Nieuwe medewerkers in Centrum leren binnen twee weken de wijk, bewoners, achtergronden en de belangrijke samenwerkingspartners (beter) kennen. "Organisaties en individuen van allerlei culturele achtergronden vertellen tijdens deze twee weken hoe zij elke dag een waardevolle bijdrage leveren aan de leefbaarheid, sociale cohesie en veiligheid van hun wijk."