Nieuwe indeling Zoutmanstraat open voor discussie

9 March 2020, 13:09 uur
Politiek
mainImage
Zeeheldennieuws

Volgens de fractie van Hart voor Den Haag/Groep de Mos gaat het helemaal de verkeerde kant op met de gemeentelijke herindelingsplannen voor de Zoutmanstraat. Het advies van een speciaal ingestelde denktank om de nieuwe brede trams in te passen in de wijk, kan volgens raadslid Ralf Sluijs op weinig tot geen enthousiasme rekenen van bewoners en ondernemers. Wethouder Van Asten echter is blij met de gevoerde procedure en over de intensieve samenwerking. 

De fractie klom daarom weer in de pen en stelde nieuwe vragen aan het college. Volgens Sluijs zijn de plannen namelijk 'niet eenduidig, gaan ten koste van de al schaarse parkeerplekken in de straat en veroorzaken ze problemen met laden en lossen in de zijstraten'. 

Hij stelt dat de kern van het advies is om alle parkeerplekken in de Zoutmanstraat op te heffen, zodat er meer ruimte komt voor de bredere tram. “Alle ruimte voor de bakfiets en nul ruimte voor het winkelende publiek dus. Dat gaat de ondernemers onherroepelijk omzet kosten en dat moeten we niet willen, zeker niet in tijden waarin de fysieke winkel al onder druk staat”, aldus Sluijs. 

Hij verwijt het college, en de denktank, dat het niet luistert naar de bewoners van het Zeeheldenkwartier. Zo zou het zogeheten ‘strengelspoor’, waarbij trams om de beurt over het spoor gaan, helemaal niet zijn onderzocht. “Het lijkt er sterk op dat er een bepaalde richting op gestuurd wordt. Overal waar wethouder Van Asten verschijnt, verdwijnen parkeerplekken als sneeuw voor de zon en voelen betrokkenen zich genegeerd."

De wethouder zelf, die om de denktank had gevraagd, vindt het juist "goed om te horen dat er met alle partijen zo intensief is samengewerkt en overlegd waardoor er nu een breed gedragen advies ligt. Mijn complimenten aan de snelheid en zorgvuldigheid.” Van Asten bestudeert deze periode met ambtenaren het advies, en kijkt daarbij ook naar de zorgpunten zoals laden/lossen, parkeren, wel of geen voetgangersgebied etc.

Het is Van Astens bedoeling om op korte termijn terugkoppeling te geven aan de denktank en dan het voorstel media eind maart in het college (en later commissies en raad) te bespreken. "En daarna volgt zoals altijd de gebruikelijke inspraakprocedure – waar het advies ter inzage komt te liggen", aldus de woordvoerster van de wethouder.

Zij wijst er ook op dat de denktank begon met 21 varianten, en die zelf heeft teruggebracht naar de 3 die nu voorliggen. Dat kwam mede doordat hoofdvoorwaarde voor de denktank was dat de tram in de Zoutmanstraat blijft rijden. Daarnaast moet de tram net als de halte (in of rond de straat) rolstoeltoegankelijk zijn, zo stelt de woordvoerster. "Dat is een wettelijke verplichting."