Prorail kan Stadswijngaard echt niet helpen

9 March 2020, 15:56 uur
Politiek
mainImage
twitter

Ruim 7000 km kent het spoornet in Nederland, allemaal kilometers die door Prorail moeten worden gecontroleerd en beheerd. En dat lukt met de huidige financiën eigenlijk alleen maar als er heel projectmatig wordt gewerkt, en dat doen we daarom dus ook want anders gaat gewoon niet goed. Op losse verzoeken tot bijvoorbeeld het onderhoud van bermen en het inzaaien van de bermen, kunnen we dan ook helaas voor de mensen niet in gaan. Dat is echt niet te doen. Dus ook niet voor bijvoorbeeld de Haagse stadswijngaard in Laakhaven.

Dat stelt een woordvoerder van Prorail desgevraagd naar aanleiding van raadsvragen van Hart voor Den Haag/Groep de Mos en een artikel in de Telegraaf. Daarin gaf de stadswijngaard aan dat er pogingen waren geweest de organisatie actief iets te laten doen aan het aan de wijngaard grenzende stuk grond. Te duur zou Prorail hebben laten weten aan de stadwijngaard. "Het klinkt misschien vreemd, maar we kunnen niet anders dan echt heel bureaucratisch werken, en dus bij dit soort verzoeken neen zeggen, sorry. We moeten nu eenmaal zo goed mogelijk omgaan met ons geld, en dat betekent dat we alleen langs dit soort trajecten komen als het binnen een project valt. En dat is hier in iet het geval."