De Partij voor de Dieren (PvdD) in de Haagse gemeenteraad maakt zich grote zorgen over het structureel verdwijnen van bomen in de stad. Gekapte of zieke bomen worden volgens de partij op steeds meer plekken niet herplant en de achtergebleven boomspiegels worden dichtgetegeld.
Aan de Jacob de Graefflaan zijn onlangs boomstronken van zieke bomen verwijderd. In plaats van dat daar nieuwe bomen voor terug zijn geplant, is de straat direct dichtgetegeld, stelt raadslid Diego Demaree. De uitvoerder gaf aan dat herplant onmogelijk was door kabels in de grond.
Demaree: "Kabels in de grond kunnen niet een doodsteek zijn voor kostbare bomen. De gemeente mag niet toestaan dat er steeds meer verstening ongemerkt de stad insluipt."
Tekst gaat door onder foto.

Foto: Gemeente Den Haag.
Bomenbeleid
De Partij voor de Dieren constateert dat dit geen losstaand incident is, maar past binnen een breder patroon in Den Haag. "Ook bij de Grote Kerk, de Prinsegracht en de Brouwersgracht zijn plekken waar voorheen bomen stonden bestraat, zo geven bewoners aan." Demaree wil van het college van burgemeester en wethouders weten waarom in strijd met het eigen bomenbeleid wordt gehandeld. "Het Haagse bomenbeleid is heel duidelijk: als een boom wordt gekapt, moet deze herplant worden. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de gemeente haar eigen regels aan de laars lapt."
De Partij voor de Dieren roept het stadsbestuur op om bij toekomstige onderhoudsprojecten het bomenbeleid strikt na te leven. "De gemeente moet altijd een boom terugplanten en niet blind staren naar of er kabels in de grond liggen." De partij eist dat bomen die verdwijnen altijd terugkomen. Ze heeft daartoe schriftelijke vragen over dit onderwerp gesteld aan het college.