Q-Park: laadpalen al aangesloten op brandmelders

26 February 2020, 17:09 uur
Politiek
mainImage
laadcompas.nl

De groeiende hoeveelheid elektrische wagens in Nederland heeft al veel discussies op gang gebracht omtrent welke risico's er eigenlijk zijn bij dit soort auto's. En dan zeker voor wat betreft de accu's in de wagens, hoe veilig zijn die. 

Ook het Instituut Fysieke Veiligheid heeft zich in de discussies gemengd, en dan gaat het dit keer (samen met de Brandweer) vooral over de veiligheid van laadpalen in parkeergarage's. Die zijn feitelijk allemaal gebouwd in de periode dat er in Nederland nauwelijks tot geen elektrische wagens rondreden. 

Maar omdat er steeds meer van die wagens komen, krijgen ook parkeergarages steeds meer te maken met dat elektrische auto's. En niet alleen met het parkeren ervan, maar ook met het opladen ervan, en dus zeker met het plaatsen van laadpalen. Want, volgens het instituut,  een elektrische auto levert extra brandgevaar op als die wordt opgeladen in een parkeergarage. Welke risico's dat allemaal zijn, weet het instituut ook nog niet omdat het gaat om een relatief nieuwe ontwikkeling.

Toch komt het instituut met een aantal praktische maatregelen die beheerders van garages al zouden kunnen om het risico op een brand te verkleinen. Dat zijn dan bijvoorbeeld dicht bij de uitgang plaatsen van laadpalen en dus auto's, het plaatsen van laadpalen onder afvoerkanalen, en het plaatsen van een noodknop bij de toegang zodat bij calamiteiten de gehele laadvoorziening kan worden uitgeschakeld. 

Omdat ook Den Haag een groot aantal parkeergarages telt, bijvoorbeeld een onder het stadhuis, heeft raadslid Dubbelaar van Hart voor Den Haag/Groep de Mos vragen gesteld over zowel de veiligheid van de garages als over welk beleid de gemeente hanteert bij het verlenen van vergunningen voor het plaatsen van laadpalen.

Q-park, dat in Den Haag meer dan 15 parkeergarage heeft, laat desgevraagd in een reactie op de bevindingen van het Instituut Fysieke Veiligheid weten dat "veiligheid voor ons vanzelfsprekend van het hoogste belang is". Volgens de woordvoerster worden de oplaadpunten 'vanzelfsprekend geïnstalleerd door gecertificeerde installateurs'. En, gaat zij verder, "wij kiezen ervoor de laadpalen direct aan te sluiten op de brandmeldinstallaties. Mocht er onverhoopt een incident zijn, dan wordt dit direct gesignaleerd en kan de installatie indien gewenst meteen spanningsvrij gemaakt worden. Hierbij worden alle procedures gevolgd, zodat de hulpdiensten snel en adequaat kunnen reageren."