Te kort van 15% aan docenten in primair onderwijs

8 April 2020, 10:11 uur
Politiek
mainImage

Aan het begin van het schooljaar 2019-2020 was er in Den Haag in het primair onderwijs een tekort van 506 fte's, of te wel 15 procent van het aantal benodigde fte's. Dat betreft dan zowel openstaande vacatures als vacatures waarvoor een alternatieve oplossing was gevonden omdat er geen bevoegde leraar beschikbaar was. In elk wijken die tekorten waren, of welke redenen er waren voor het tekort is nog niet duidelijk, maar zijn wel zaken die in nadere inventarisaties en onderzoeken worden meegenomen.

Dat antwoordt het college de fractie van Hart voor Den Haag/Groep de Mos. Die stelde raadsvragen naar aanleiding van berichten dat basisscholieren in arme wijken massaal op achterstand komen en dat leraren met honderden tegelijk uit grote steden zouden vertrekken. De "enorm grote taalachterstanden, maar ook grote concentratie-en gedragsproblemen" bij kinderen zouden volgens fractie die problemen (deels) veroorzaken, die wilde weten wat de gemeente daar aan denkt te gaan doen.

Wethouder Bredemeijer geeft de raadsleden Davituliani en De Mos aan dat het college reeds in overleg is met de schoolbesturen voor primair onderwijs en de Haagse pabo’s om een kwalitatief onderzoek te houden naar de vertrekredenen van leraren in het Haagse primair onderwijs. "Dit onderzoek zal onder verschillende categorieën leraren worden gehouden: zij die er voor kiezen op een andere school binnen de sector te gaan werken (zowel binnen als buiten de stad) als ook leraren die besluiten de sector te verlaten."

De raadsleden vragen het college ook of het net als in Rotterdam wil gaan werken met een 'onderwijscode'. In de Maasstad worden door de gemeente bijvoorbeeld conferenties georganiseerd met als uitgangspunten 'hoe zorg je voor een prettige sfeer op school en in de klas' en 'wat is het gewenste gedrag en hoe ga je hierover met elkaar in gesprek'.

Bredemeijer wijst er in zijn antwoorden op dat de scholen in Den Haag ervoor zorgen dat er een veilig en goed pedagogisch klimaat op school is voor alle leerlingen en leerkrachten. "De Inspectie van het Onderwijs ziet daar op toe. Scholen zijn vrij om dit op hun eigen manier en passend bij hun schoolpopulatie vorm te geven. Indien er de behoefte is vanuit de schoolbesturen om hierin gezamenlijk met de gemeente op te trekken nemen wij deze signalen serieus", zo stelt de wethouder. "Maar deze signalen heeft het college in de gesprekken met de schoolbesturen niet gekregen. "