Verder onderzoek naar afsluiten Grote Marktstraat

17 July 2020, 12:05 uur
Politiek
mainImage

Het college gaat verder met onderzoeken of en zo ja hoe het mogelijk is de Grote Marktstraat ook voor fietsers helemaal af te sluiten, en hen tegelijkertijd wel een goed alternatief te bieden. Uit onderzoek naar aanleiding van een tijdelijke afsluiting van de straat is namelijk gebleken dat voetgangers zeer enthousiast zouden zijn en dat het merendeel van de 'gedupeerde' fietsers het zou begrijpen als zij niet meer door de straat zouden mogen rijden.

Dat blijkt uit een brief van verantwoordelijk wethouder Van Asten deze week aan de raad. Een goed werkend, veilig alternatief is hard nodig om de gemiddeld 15 à 16.000 fietsers per dag door de stad te leiden. Tijdens de korte afsluiting van de Grote Markstraat bleek dat het op andere punten in de straat een stuk drukker werd, zoals op de Laan van Meerdervoort en de Hoefkade.

Daaruit bleek dat de route via de Gedempte Gracht / Gedempte Burgwal dus niet het enige alternatief is voor een afgesloten Grote Marktstraat, zo meldt de wethouder. Toch wil hij nu nadrukkelijker dan ooit juist de route laten onderzoeken, en dan vooral wat de gevolgen zouden zijn als er wordt gekozen voor het instellen van een fietsstraat, waar de auto 'te gast' is en geen hoofdgebruiker meer.

Die mogelijkheid is eigenlijk nooit echt onderzocht, er was 'slechts' sprake van het kijken naar een separate fietsvoorziening. Het gaat daarbij niet alleen om verkeersveiligheid, maar zeker ook om haalbaarheid en wenselijkheid.

Daarbij komt heel wat kijken zo blijkt uit het schrijven van Van Asten. Moet bij een fietsstraat bijvoorbeeld het parkeerterrein van De Bijenkorf worden opgeheven? Geldt dat ook voor het  straatparkeren in de Gedempte Burgwal / Gedempte Gracht? Moeten de tijden waarin de winkels in het gebied worden bevoorraad worden aangepast, en kan dat? 

Daarbij moet dan ook worden onderzocht of het zinvol dan wel noodzakelijk is de rijrichting in de Gedempte Burgwal tussen de Paviljoensgracht en Wagenstraat en op de Wagenstraat zelf om te draaien? Uit onderzoek is ook al eerder gebleken dat de parkeersgarages in het gebied in drukke tijden de verkeersveiligheid van de fietsers in gevaar brengen doordat er een wachtrij komt te staan. Hoe daarmee om te gaan in het geval er wordt overgegaan tot het inrichten van de Gedempte Gracht / Gedempte Burgwal tot fietsstraat? 

Tot de kerst laat Van Asten de voorwaarden voor de geschiktheid van de Gedempte Gracht / Gedempte Burgwal als fietsstraat onderzoeken. Met de resulaten komt hij dan terug bij de raad. Mocht het zo zijn dat het inrichten tot een fietsstraat mogelijk is, dan moet er eens nog een traject worden doorlopen van schetsontwerp tot definitief ontwerp met daarbij een uitgebreid participatietraject voor onder andere alle betrokken ondernemers en omwonenden. Fietsers en voetgangers zullen de Grote Marktstraat dus voorlopig nog wel moeten delen, met alle ongemakken die daarbij optreden.