Verkiezingsprogramma’s uitgelicht: verkeer

16 March 2022, 09:22 uur
Politiek
mainImage
www.zoetermeersdagblad.nl / Mike Boeschoten

De Haagse politieke partijen lijken echt het beste voor te hebben met de bewoners. Maar waarin verschilt hun aanpak? We pakken wat willekeurige, al dan niet opmerkelijke selecties. In dit geval de veiligheid.

De Haagse Stadspartij (HSP) is wat verkeersbeleid zeer duidelijk: “Als een stad ingericht is op auto’s (zoals nu het geval is voor Den Haag), trek je ook meer auto’s aan. Dit moet anders: de stad moet worden ingericht op de voetganger en de Fiets — wijk voor wijk, straat voor straat.” “30 km/u moet in het centrum en in woonwijken de nieuwe norm worden om de verkeersveiligheid en luchtkwaliteit te verbeteren.” Zomaar een greep uit hun verkiezingsprogramma. De partij wil vrachtwagens uit de stad weren. Vrachtwagens moeten aan de rand van de stad hun lading verdelen over kleinschaliger vervoer als busjes, boten en bakfietsen.

Daarentegen kunnen mensen die geen afscheid van hun auto kunnen nemen hun toevlucht zoeken bij Hart voor Den Haag/Groep de Mos. BIj deze partij zijn parkeerplaatsen heilig. De partij is tégen het versmallen van wegen en vóór meer ongelijkvloerse kruisingen.
Hun ideaal is de ondertunneling van de gehele Noordwestelijke Hoofdroute; vanaf het Telderstracé via de Johan de Wittlaan, Kennedylaan, Sportlaan / Segbroeklaan en de Machiel Vrijenhoeklaan. Opmerkelijk hieraan is dat de Stadspartij - een aperte tegenhanger van Groep De Mos - een dergelijke ondertunneling jaren geleden ook al heeft bepleit.

PVV: ruim baan voor de auto

De PVV is nog directer wat de auto betreft dan Hart voor Den Haag/Groep De Mos: “De PVV wil dat automobilisten ruim baan krijgen, dus geen wegversmallingen en geen inperking van parkeerplekken”.

Goede voorzieningen bij GroenLinks

GroenLinks bepleit uiteraard ook beperking van autoverkeer - al is het maar om milieuredenen. Maar kijkt hier iets verder vooruit in de vorm van planning van nieuwe woongebieden: in haar programma moet nieuwbouw samengaan met aanleg van goed openbaar vervoer en fietspaden. En ook voldoende voorzieningen, zoals scholen, zorgaanbod en winkels, zodat mensen minder snel naar de auto zullen grijpen als ze bijvoorbeeld hun kinderen naar school brengen of naar de dokter moeten, maar hooguit naar de fiets.

Lopen en fietsen bij de PvdA

Net is als de HSP is de PvdA voor 30 km/uur als standaard voor de automobiel. Verder wordt vooral lopen en fietsen gepromoot. “Dit doen we met het uitbreiden van de rode lopers (aantrekkelijke wandelroutes) door de stad heen en snelfietsroutes (sterroutes) vanuit buitenwijken naar centrum.” Straten krijg bij herinrichting met ruime voetpaden en fietsstroken en gekozen wordt voor meer fietsstraten waar de auto te gast is en vrijliggende fietspaden. Bij nieuwbouwwoningen kunnen bewoners kiezen voor een gunstig OV- abonnement in plaats van een parkeervergunning. Parkeren op straat moet worden ontmoedigd.

Deelverkeer en SP

Een opmerkelijk punt van de SP is haar visie op deelgebruik. “Het aantal aanbieders van deelscooters en -fietsen wordt drastisch ingeperkt. Bij voorkeur krijgen HTM en NS het alleenrecht op het aanbieden van deelscooters en -fietsen. Zolang er geen prijsafspraken gemaakt worden met deelscooter- en fiets aanbieders mag de gemeente deze niet als onderdeel van het ov-systeem zien.”

De Koningscorridor: nieuwe tramlijnen bij D66

D66 richt zijn op nieuwe railverbindingen, zoals de ‘Koningscorridor’: een nieuwe tramverbinding vanuit Zoetermeer via de Binckhorst, het Central Innovation Disctrict, Den Haag Centraal via Madurodam naar Scheveningen Bad en Haven. De ov-verbindingen met Loosduinen en Escamp moet sneller en er moet een tramlijn naar het Westland komen, evenals een tram naar het Norfolkterrein en Vroondaal. Ook moet worden onderzocht of de tramtunnel niet kan verlengd.

CDA en fietsen door de Grote Marktstraat

Een opmerkelijk programmapunt van het CDA is het fietsen door de Grote Marktstraat. Waar andere partijen vinden dat het een 100% voetgangersgebied moeten worden, bepleit het CDA het instanthouden van de fietsroute op die plek. “Om de fiets aantrekkelijk te houden in de stad, helpt het niet de fiets uit het centrum te jagen. We stoppen met het onderzoek naar een alternatief over de Gedempte gracht/Gedempte burgwal.” De wrijvingen tussen wandelpubliek en fietsers zouden volgens haar opgelost kunnen worden met duidelijke wegmarkeringen en oversteekplaatsen voor voetgangers. Verreweg de handigste en goedkoopste oplossing.