Vertragingen door pollers Schilderswijk: tientallen seconden

1 October 2020, 17:53 uur
Politiek
mainImage

Ook deze week was het weer in het nieuws, de afsluitingen van de Hoefkade en de Parallelweg, en dan voor de grote gevolgen die dat volgens sommigen heeft voor de inwoners van de wijk en voor de ondernemers. In juli had Islam Democraten-voorman Tahsin Cetinkaya een reeks van vragen aan het college gesteld over de grote vertragingen die de pollers zouden veroorzaken (haf uur volgens klagers in de media), de enorme toename van uitstoot op andere doorgaande wegen en de drukte die op andere wegen fors zou zijn toegenomen. Het raadslid vroeg zich ook enkele keren af of er überhaupt wel draagvlak voor de maatregelen was (geweest), en of de gemeente het hele plan wel enigszins  had doorgenomen met de inwoners.

Donderdag kreeg Centinkaya, en via de antwoorden ook deels college Arnoud van Doorn van de PvdE, antwoorden van het college. Uit onderzoek in de eerste periode van de afsluitingen is sowieso gebleken dat de Hoefkade en Parallelweg-Stationsplein rustiger zijn geworden met autoverkeer, zo meldt het college. Hoewel er na de herfstvakantie pas een eerste volledige nameting wordt uitgevoerd om verschuivingen goed te bepalen, en de opening van de Rotterdamsebaan ook gevolgen zal hebben, zijn er blijkbaar toch al gegevens bekend over andere gevolgen waar het raadslid naar vraagt.

Die komen uit de Nationale Databank Wegverkeersgegevens, en betreffen het drukste uur in de avondspits en het verschil in reistijd is tussen week 36 in 2020 en week 36 in 2019. "De zuidelijke tak van de Parallelweg richting de Vaillantlaan kent een gemiddelde vertraging van 78 seconden en de noordelijke tak 35 seconden, terwijl de Hoefkade richting Vaillantlaan 30 seconden tijdwinst heeft", zo blijkt volgens het college. 

Op de route Rijswijkseplein-Rijswijkseweg-Waldorpstraat-Vaillantlaan-Hoefkade was er wel een significant verschil meetbaar, de nieuwe route was een kleine 4 ½ minuut langzamer dan de oude route via de Hoefkade. Maar, zo geeft het college de vragenstellers aan, een reistijdverschil in deze orde van grootte was ingecalculeerd in het raadsvoorstel en weegt op tegen de voordelen van de ingreep, dat wil zeggen verkeersveiligheid, leefbaarheid en tegengaan sluipverkeer.

Cetinkaya geeft in zijn vragen ook aan dat er volgens hem en bewoners eigenlijk helemaal geen sprake is geweest van het uitgebreid meenemen van bewoners van de Schilderswijk en Stationsbuurt in het proces. Hij was wel benieuwd of dat het college dat inzichtelijk kon maken.

Nou, dat kon het college best zo blijkt en komt vervolgens met een lijst van bijna 20 momenten dat bewoners en ondernemers zijn ingelicht, of de kans hadden ingelicht te worden. Dat lijstje begint in:

juni-September 2015 met de 'start proces Loper Oude Centrum (Wagenstraat-Stationsweg), ophalen wensen bewoners (Stationsbuurt). Vervolgens intern onderzocht wat nodig was om Loper Oude Centrum ook rustiger te krijgen met autoverkeer (terugkerende wens bewoners),

loopt dan via 1 juni 2017: Informatiebijeenkomsten voorontwerp Loper Oude Centrum en schetsontwerp Verkeersmaatregelen,

vervolgens via oktober 2018 van overleg Wethouder met kopstukken bewonersorganisatie Stationsbuurt en Schildersbuurt en een maand later speciale inloopbijeenkomst ondernemers,

via juli 2019 tot een gesprek met ondernemers Stationsweg over functioneren Loper Oude Centrum,

naar uiteindeljk februari 2020 met een bijeenkomst van raadsleden en ondernemers Stationsplein.

Daarbij waren er op de bijeenkomsten op 1 juni 2017 en 21 november 2018 ook nog eens per avond zo'n 80 belangstellenden aanwezig om over de plannen te praten, aldus het college, iets waar het ID-raadslid naar gevraagd had.. Ook werden er in die peridode nog eens vergelijkbare aantallen reactieformulieren ingevuld en ingeleverd.

Het raadslid wil eigenlijk ook wel weten of en zo ja hoe de gemeente de zienswijze van bewoners dan wel heeft meegenomen in het proces. Nou, geeft het college aan, door extra parkeerplaatsen toe te voegen op de Parallelweg waar door bewoners van de Wolterbeekstraat om was verzocht, of door de Parallelweg met klinkers uit te voeren tussen de Wolterbeekstraat en het Stationsplein zoals was verzocht.