Vragen over plaatsing reclameborden

25 September 2019, 16:03 uur
Politiek
mainImage

Peter Bos van de Haagse Stadspartij heeft schriftelijke vragen gesteld over de plaatsing van MUPI’s. Volgens de fractie blijkt uit haar eigen onderzoek
dat JCDecaux in sommige gevallen eerst een MUPI plaatst en vervolgens pas een vergunning aanvraagt.

Een MUPI is een reclamebord dat van binnenuit verlicht wordt, zodat deze 24 uur per dag zichtbaar is. Ook kunnen mupi's voorzien worden van lcd-schermen of een rolfilm met meerdere posters die de getoonde reclame steeds weer verandert.

De HSP wil onder meer weten of het klopt dat de geplaatste MUPI’s op de Turfmarkt ter hoogte van huisnummers 133 en 224 in gebruik zijn zonder de vereiste vergunning? Ook wil de partij weten of er meer MUPI’s zijn geplaatst, zowel analoog als digitaal, die (nog) niet beschikken over de juiste vergunningen. De HSP vermoedt eveneens dat bij de aanbestedingsdocumenten geleverde indicatieve kaart waar de digitale MUPI’s mochten worden geplaatst, in werkelijkheid regelmatig blijken af te wijken. "Wat is de afweging geweest om zes MUPI’s te laten plaatsen in de ‘balzaal’ van de stad (Grote Marktstraat en Grote Markt)? Dragen deze digitale reclameborden bij aan de gewenste internationale allure van deze straat?" Ook wil de HSP weten welke afweging heeft geleid tot het plaatsen  van drie MUPI’s de Turfmarkt?