VVD schrikt van brandbrief over zero-emmissiezone en vraagt om uitstel

27 September 2024, 23:19 uur
Politiek
mainImage

De VVD in de Haagse gemeenteraad zegt geschrokken te zijn van een brandbrief van MKB Den Haag over de invoering van de zero-emissiezone per 1 januari 2025 in het centrum van Den Haag.

"Er is ons keer op keer gezegd dat ondernemers er klaar voor zijn", zegt gemeenteraadslid Rutger de Ridder (foto boven). "Nu MKB Den Haag de noodklok luidt, is één ding duidelijk: ze zijn er nog niet klaar voor. We moeten hen helpen en daar is minimaal een jaar uitstel voor nodig."

MKB Den Haag stelt dat er teveel onduidelijk is nu de landelijke overheid nieuwe afspraken wil maken met gemeenten en subsidies voor elektrische busjes schrapt. De Ridder: "De VVD wil toe blijven werken naar schonere lucht. En we zien dat ondernemers ook echt willen bijdragen, maar het gewoon nog niet kunnen. We willen voorkomen dat het college dit nu doordrukt, ten koste van het MKB in onze binnenstad."

De partij heeft al eerder gepleit voor een impactanalyse om te zien of ondernemers er echt klaar voor zijn. “De wethouder wilde er niet aan, de coalitie ook nog niet. Ik hoop dat deze brandbrief daar verandering in brengt”, aldus De Ridder. Hij heeft een spoeddebat in de gemeenteraad aangevraagd om de handhaving van de zero emissiezone uit te stellen.

Tekst gaat door onder foto.

Foto: Gemeente Den Haag.

Hart voor Den Haag

De brief van MKB Den Haag die op vrijdag aan de gemeenteraad van Den Haag is gestuurd kan ook op steun rekenen van de partij Hart voor Den Haag. Fractievoorzitter Richard de Mos (foto hierboven) pleit al vanaf het begin voor het stoppen met het invoeren van zero-emissiezones. Volgens Hart voor Den Haag zal de snelle invoering van de zero-emissiezone zorgen voor "een bloedbad" onder MKB- en ZZP-ers. "Helemaal als met ingang van 2026 de hele Haagse kustrook onderdeel wordt van een gebied waar zogenaamd vervuilende bestelbusjes en vrachtwagens niet meer welkom zijn."

De Mos: "Van ondernemers worden te grote investeringen gevraagd met betrekking tot de zero-emissiezones. Het verplicht vervangen van het wagenpark is voor de meeste ondernemers onbetaalbaar. Het emissieloos maken van de stad is een illusie, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen moeten verhuizen en de stad verlaten."

Hart voor Den Haag wijst erop dat motoren van bestelbusjes en vrachtwagens de afgelopen jaren steeds schoner zijn geworden en de ontwikkelingen hieromtrent zullen zich blijven voortzetten. “Met dit ridicule beleid helpt het college alleen ondernemers naar de bijstand en zal het werkgelegenheid vernietigen. Daarom is het terugdraaien van deze peperdure onzin een keiharde verkiezingsbelofte bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026." Donderdag 3 oktober is er een spoeddebat over de brief van MKB Den Haag in de Haagse gemeenteraad