De fractie van Hart voor Den Haag/Groep de Mos wil dat wethouder Van Asten zo snel mogelijk gaat lobbyen bij Rijk en de NS om ervoor te zorgen dat reizigers meer mogelijkheden krijgen dan vier keer per dag om van Den Haag naar Brussel te reizen. Ook wil de fractievoorzitter van het college weten hoe het zit met de door bijna alle betrokkenen gesteunde plannen voor een rechtstreekse verbinding tussen de Hofstad en Düsseldorf.
Aanleiding door de vragen van De Mos is een interview met NS-topvrouw Rintel in het AD die aangeeft dat treinreizigers vanaf 2024 een half uur sneller naar Berlijn en Brussel kunnen. Zo moeten reizigers verleid worden om korte vluchten per vliegtuig in te wisselen voor het spoor, zo geeft zij aan.
De Mos vindt dat allemaal 'fantastisch klinken', "maar ik mis Den Haag, onze regeringsstad met tal van internationale instellingen, helemaal in dit verhaal. Sterker nog: sinds 2018 rijden er slechts vier directe lijnen per dag tussen Den Haag en Brussel. Dat is écht te weinig voor een internationale stad als Den Haag."
De Mos wijst er op dat hoewel wethouder Van Asten inzet op meer investeringen in het openbaar vervoer, er sinds 2018 niet alleen veel minder treinen naar Brussel vertrekken maar dat die treinen er ook nog eens een half uur langer over. "Ik wil ook weten welke pogingen Van Asten de laatste twee jaar heeft ondernomen om deze dwaling ongedaan te maken".
De fractievoorzitter is ook ontzettend benieuwd hoe het zit met de realisatie van de rechtstreekse intercity tussen Den Haag en Düsseldorf. Hij wijst er op dat alle mogelijke betrokkenen, tot de burgemeester van Düsseldorf en staatssecretaris Van Veldhoven aan toe, er voor waren, maar het daarna 'echter angstvallig stil geworden'.