Raadslid Wijsmuller van de Haagse Stadspartij vindt het vreemd dat in de nieuwe dienstregeling van de HTM, die 31 augustus ingaat, de frequentie van tramlijn 19 is teruggebracht van 4 keer per uur naar 3 keer per uur, inderdaad zoals hij aangeeft een teruggang van 25 procent. Is het college daarvan op de hoogte, wil hij weten, en is het college wel betrokken, dan wel akkoord, bij het opstellen van de wijzigingen, en zo neen waarom niet?
Navraag bij de HTM leert dat het eigenlijk vrij simpel is: de drie keer per uur die de trams nu gaan rijden moet voldoende zijn om te voldoen aan de reizigersvraag, zo geeft een woordvoerster van de vervoersmaatschappij desgevraagd aan. "We hebben onderzoek gedaan naar de bezetting, en daaruit is gebleken dat het mogelijk is terug te gaan naar 3 keer per uur. Ook dan kunnen we de reizigersvraag goed opvangen."
Wat betreft de vragen van de HSP-fractievoorzitter aan het college over betrokkenheid van de gemeente bij het vaststellen van de nieuws dienstregeling, is het zo volgens de zegsvrouwe dat de HTM daarover samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag MRDH beslissingen neemt. "En daarbij is het elke keer een hele puzzle hoe we het beschikbare materiaal kunnen inzetten. "
Tramlijn 19 rijdt van Leidschendam via Leidschenveen en Ypenburg naar Delft, en vice versa natuurlijk. Volgens Wijsmuller is de lijn daarmee een echte knooppuntenlijn tussen regio, stad en stations.