Het college ziet op dit moment af van de bouw van een verbindingstunnel tussen de nieuwe fietsenstalling en de hal van het Centraal Station. Technisch is de bouw dusdanig ingewikkeld dat de 3,5 miljoen gereserveerde euro bij lange na voldoende zou zijn om de voorziening aan te brengen. In plaats daarvan komt er een verbrede toegangstrap waardoor mensen na het stallen van hun fiets nog steeds maar 45 meter hoeven te lopen naar de hal, echter nu nog wel voor een deel door de buitenlucht. Mocht er in de toekomst inderdaad bebouwing komen op het plein, dan is er alsnog een overdekte verbinding tussen stalling en hal mogelijk.
Wethouder Van Asten laat dat in een brief weten aan de raad. De meerkosten voor het nu nog aanleggen van de verbindingstunnel lopen volgens hem op tot 9,5 miljoen, omdat onder meer een bestaande kabelkelder moet worden doorbroken, waarbij door de grote waterdruk veel grondwater in de kelder van Stichthage kan komen. "Daarnaast", zo stelt hij, "spelen ook de veranderende marktomstandigheden een belangrijke rol bij de overwegingen van partijen om niet in te willen schrijven op het project".
Van Asten ontkent in zijn schrijven aan de raad dat het aangegeven tekort op de stalling feitelijk niet de bekende 5,5 miljoen euro is, maar eigenlijk 11,5 miljoen euro omdat de extra benodigde 6,0 miljoen euro voor het realiseren van de verbindingstunnel hierbij opgeteld zou moeten worden. "Dit is niet het geval", geeft hij de raadsleden aan. "Voor het realiseren van de verbindingstunnel is destijds een separaat budget gereserveerd. Dat zal nu worden aangewend voor het realiseren van een de bredere toegang." Alleen als de gemeente zou besluiten om de verbingstunnel nu alsnog te realiseren, zou het tekort verder oplopen.
De aangepaste situatie leidt volgens de wethouder niet tot meer of minder stallingsplekken, dat blijven er 8500. Fietsers kunnen gebruikmaken van drie toegangen tot de stalling: de hoofdentree aan de Bezuidenhoutseweg, voor fietsers en voetgangers met 6 tapis roulants en een dubbele trap, de entree New Babylon voor alleen voetgangers met tweetal roltrappen en de entree Rijnstraat, ook uitsluitend voetgangers, met lift en de te verbreden een trap.