Den Haag steeds vaker genoemd als topbestemming

17 January 2020, 09:56 uur
Uitgaan
mainImage

Den Haag staat op steeds meer belangrijke internationale lijstjes met bestemmingen die reizigers de komende tijd moeten bezoeken. Gerenommeerde top-media die vele miljoenen mensen bereiken zoals New York Times, CNN, BuzzFeed en Le Monde zette in 2019 Den Haag op de kaart als niet te missen toeristische bestemming. Het levert de stad veel mondiale aandacht en daarmee extra internationale bezoekers op. Dat meldt The Hague Marketing.

‘Perfecte alternatieven voor de 7 drukste Europese bestemmingen’, ’20 prachtige Europese steden waar je amper toeristen tegen komt’ en ’20 bestemmingen om in 2020 in rond te fietsen’. Grote kranten, tv-zenders en websites in de hele wereld maken elk jaar door middels van lijstjes de balans op wat de komende tijd de beste reisbestemmingen zijn om te bezoeken. De lijstjes zijn een populaire bron van inspiratie voor veel reizigers en bestemmingen die hierin worden aangeraden worden hierdoor dan ook extra goed bezocht.

New York Times en CNN

Den Haag werd in 2019 op een flink aantal belangrijke internationale ‘bucketlists’ gezet. New York Times, een van de grootste en meest invloedrijke kranten ter wereld, noemde Den Haag als een van de 6 topbestemmingen in Europa die lezers moeten bezoeken om de drukte te ontsnappen. Bezoek Den Haag in plaats van het veel te drukke Amsterdam, raadt de krant met miljoenen lezers wereldwijd aan. “(…) voor serieuze museumbezoekers is Den Haag als bestemming niet te verslaan”, stelt de krant. Reizigers worden aangeraden om in Den Haag het Mauritshuis, Kunstmuseum en Escher in het Paleis te bezoeken, maar ook iets te gaan eten en drinken in de strandtenten van Scheveningen, te wandelen door het Oostduinpark en multiculturele hapjes op de Haagse Markt te proberen. De Amerikaanse tv-zender CNN maakte een lijstje met Europese bestemmingen met weinig toeristen en roemde Den Haag daarin om de mooiste architectuur van Nederland, een prachtig grachtennetwerk, het strand en het Mauritshuis.

Groene stad aan zee

Vlak voor de jaarwisseling plaatste de Franse kwaliteitskrant Le Monde Den Haag in haar top 20 bestemmingen die je in 2020 moet bezoeken. De krant maakte een lijst met bestemmingen waar je binnen de stad heerlijk rustig rond kan fietsen om alles te bekijken. Want wie door Den Haag fietst ontdekt volgens de schrijver de onmiskenbare charme van de stad, dankzij de duinen, de architectuur en de 17e-eeuwse kunst. Le Monde is vooral onder de indruk van Meijendel, het Mauritshuis, het Vredespaleis en een lekkerbekje eten bij strandtent de Waterreus in Scheveningen. Een grote klapper voor de internationale populariteit van Den Haag was ook een artikel op de immens populaire website BuzzFeed dat Den Haag noemde als alternatief voor het veel te drukke Amsterdam. De website heeft een wereldwijd bereik van maar liefst 650 miljoen mensen, waarvan ruim 40 miljoen mensen dit artikel lazen. Andere top-lijstjes waar Den Haag als toeristische bestemming op geprezen wordt werden gepubliceerd door onder andere de Amerikaanse tv-zender CBS, de website Matador Network, Klook.com, Dan Flying Solo, The Telegraph, Artspace en het Duitse Männersache.

Verborgen parel

“Als je als bestemming op dit soort lijstjes terecht komt, weet je dat je het als stad goed doet,” stelt Marketing Manager Sander Hanenberg van The Hague Marketing Bureau. “Journalisten zijn onder de indruk van onze mooie stad, en terecht natuurlijk! Uiteindelijk kiezen journalisten zelf welke bestemmingen op het lijstjes terecht komen. Als The Hague Marketing Bureau werken wij intensief met journalisten samen om te zorgen dat ze in elk geval bekend zijn met alles wat onze stad te bieden heeft. We nodigen ze uit om de stad te komen ervaren zoals in het geval van bijvoorbeeld Le Monde. Of we helpen met de research en raden unieke ervaringen in Den Haag aan, zoals in het geval van bijvoorbeeld New York Times. Mensen die deze lijstjes lezen zijn op zoek naar die ene verborgen parel die niet overlopen wordt door stromen toeristen. Dat zijn precies de kwaliteitstoeristen die we naar Den Haag willen trekken: mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in wat onze stad te bieden heeft. Ze geven tijdens hun verblijf in Den Haag geld uit in de stad zonder voor overlast te zorgen.”