Mauritshuis opnieuw met openbare restauratie

24 April 2018, 10:01 uur
Uitgaan
mainImage
Digitaal Dagblad
Mauritshuis opnieuw met openbare restauratie

Vanaf 14 juni wordt De bewening van Christus, (c. 1460-1464) van Rogier van der Weyden voor de ogen van de bezoekers in het Mauritshuis gerestaureerd. Dit gebeurt in een tijdelijk atelier in de tentoonstellingszaal. De bewening is het oudste schilderij in het Haags museum en het enige werk van de Vlaamse meester in een Nederlands museum.

Bezoekers komen tijdens de restauratie veel te weten over het technische en kunsthistorische onderzoek naar het schilderij. Restauratie van De bewening van Christus is noodzakelijk omdat de vernis van het schilderij door de jaren heen vergeeld is. Hierdoor komen de heldere kleuren van het kunstwerk minder tot hun recht. Ook worden eerdere, in de loop van de tijd verkleurde, restauraties (retouches) verwijderd. Na de restauratie, die naar verwachting eind 2018 wordt afgerond, is het schilderij weer te bewonderen in zijn oorspronkelijke, stralende kleuren.

Het project wordt door een team van specialisten van het Mauritshuis uitgevoerd voor het oog van het publiek; een kijkje achter de schermen van een restauratieatelier. De bezoeker kan van dichtbij beleven hoe een restauratie in zijn werk gaat. In de presentatie is volop aandacht voor verschillende aspecten van het technische onderzoek, zoals infrarood onderzoek (waardoor de ondertekening bestudeerd kan worden), röntgenonderzoek en de analyse van verfmonsters. Ook is er aandacht voor de (kunst)historische kant van het schilderij: Wie was Rogier van der Weyden en voor wie zou hij dit altaarstuk kunnen hebben geschilderd?

Het Mauritshuis heeft een traditie van openbare restauraties: Het Meisje met de Parel en Gezicht op Delft werden in een speciaal ingericht atelier in 1994 publiekelijk gerestaureerd. In 2004 werd Het puttertje van Carel Fabritius op zaal bestudeerd en behandeld. Het doktersbezoek van Jan Steen volgde in 2011. In 2015 presenteerde het Mauritshuis de resultaten van een meerjarig onderzoek naar het schilderij Saul en David van Rembrandt tijdens de tentoonstelling Rembrandt? In het voorjaar van 2018 werd Vermeers Meisje met de parel in het bijzijn van het publiek onderzocht. Op deze manier wil het museum zijn bezoekers betrekken bij een belangrijk, maar vaak onderbelicht aspect van het museumvak: de zorg voor en onderzoek naar de collectie.

(Rogier van der Weyden (en atelier), De bewening van Christus, c. 1460-1464, Mauritshuis Den Haag)