Slot Zeist en Pulchri 'Connected'

14 June 2019, 13:54 uur
Uitgaan
mainImage

Voor het eerst hebben Slot Zeist en Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio (Den Haag) de handen ineengeslagen. Van 25 juni tot en met 18 augustus is in Slot Zeist een expositie te bezichtigen, die werk bevat van 6 kunstenaarsleden van Pulchri Studio. Met CONNECTED willen de Culturele Vleugel van Slot Zeist en Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio de twee plaatsen en provincies aan elkaar verbinden.

Zo is Pulchri Studio een kunstenaarsvereniging en galerie voor hedendaagse kunst die inmiddels al 172 jaar bestaat. Elke maand zijn er wisselende tentoonstellingen van onder andere Pulchri kunstenaars die hedendaagse kunst exposeren in de zalen van het prachtige pand aan het schelpenpad van Den Haag, het Lange Voorhout. Ondertussen telt de vereniging maar liefst 500 kunstenaarsleden en 500 kunstlievende leden.

In Slot Zeist werd in 1964 werd gestart met het organiseren van exposities. Dit gebeurde toen nog niet in de huidige Culturele Vleugel aan de rechterzijde, maar in het hoofdgebouw. Sinds 1964 hebben meer dan één miljoen mensen de weg naar de exposities in Slot Zeist weten te vinden. Momenteel worden er het hele jaar door wisselende tentoonstellingen georganiseerd, waaronder nu een tentoonstelling met de kunstenaars van Pulchri Studio.

Uit het grote aanbod van Pulchri-leden is een zestal succesvolle kunstenaars geselecteerd, die deze zomer hun werk op Slot Zeist exposeren:

Dorien Plaat (1960, Ghana) leefde in  Venezuela, Sri Lanka, Tanzania, Nigeria en Vietnam. Hierdoor is haar kunst beïnvloed door uiteenlopende stijlen. Stijlen die op hun beurt weer zijn beïnvloed door culturen. De werken zijn indringend. Ze nodigen je uit om er naar te kijken.

Marianne Benkö (1951, Szombathely, Hongarije) studeerde Monumentaal Schilderen en Textielkunst aan de Academie voor Toegepaste Kunst in Budapest. Tegenwoordig maakt Benkö schilderijen waarbij ze vaak gebruik van de encaustiek- techniek. Hierdoor verkrijgt het schilderij reliëf, er ontstaat een huid op de doeken.

Marie-Antoinette Courtens (1944, Oss) werkt door eerst te schetsen, een poging om de onmeetbare wereld van chaos (kleur en licht) en zekerheid (vorm) voor de mensen vast te houden, om dit vervolgens tot uiting te brengen in haar werk. “Dichterbij het licht komen, zoekend naar een punt om de wereld en onszelf beter te begrijpen”.

Kantcho Kanev (1957, Obretenik, Bulgarije) is als beeldend kunstenaar afgestudeerd in Rousse in Bulgarije. Vooral kleuren spelen in Kantcho’s werk een grote rol. Daarnaast bevatten zijn werken ook symbolen en wordt de kijker meegetrokken naar Kantcho’s eigen wereld, een mix van het vroegere Bulgarije en het hedendaagse West-Europa.

Gonda de Bles (1944, Voorburg) is in haar werken geïnspireerd door de beweging van aarde, water en vuur. Ook de tegenstelling tussen zakelijkheid en poëzie én leven en dood zijn terug te zien in haar werken. Haar werken bevatten vooral strakke lijnen, kleurige en sobere vlakken.

Fredy E. Wubben (1956, Den Haag) is gespecialiseerd in de glaskunst. In haar grote serie ‘Homo Bulla’s’ zijn menselijke figuren te zien, gepositioneerd in een zeepbel. Het is een subtiele verwijzing naar het uiteenspatten van een zeepbel, om aan te geven hoe vergankelijk het leven is. De beelden in de ‘Homo Bulla’-reeks zijn dan ook van hard materiaal (brons of aluminium), terwijl de buitenkant van kwetsbaar en breekbaar glas zijn.