De Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN) betreurt het dat een aantal consulenten zich "niet vakkundig" heeft gedragen tegenover 'mysteryshoppers' van de Consumentenbond. De bond constateerde na eenmalige bezoeken aan 23 gewichtsconsulenten, van wie er 21 lid zijn van de vereniging, dat de adviseurs regelmatig steken lieten vallen. Een derde van de bezochte consulenten vroeg bijvoorbeeld niet naar de medische situatie, terwijl dit altijd moet gebeuren. De helft verzuimde navraag te doen naar medicijngebruik.

De BGN vindt dit zorgelijk, omdat zulke informatie "nodig is voor een gedegen persoonlijk advies". De Consumentenbond spreekt van essentiële vragen, omdat gewichtsconsulenten bij medische klachten niet zelf advies mogen geven, maar moeten verwijzen naar een diëtist of huisarts.

De beroepsvereniging maakt wel de kanttekening dat de steekproef te klein is om een representatief beeld te geven. De BGN zegt 2000 leden te vertegenwoordigen. Eenmalige adviezen zijn volgens de beroepsvereniging ook niet altijd afdoende. "Voor het geven van een persoonlijk advies en het implementeren van veranderingen in het voedingspatroon is meer tijd nodig.''

(bron: ANP)