Dagblad070 | ACM: bij roaming dezelfde voorwaarden als thuis

ACM: bij roaming dezelfde voorwaarden als thuis

mainImage

Telecomaanbieders moeten klanten bij gebruik van mobiele diensten binnen de EU diensten aanbieden onder dezelfde voorwaarden als thuis. Volgens het principe ‘roam like at home’ moeten ze bijvoorbeeld 4G bieden op plekken waar dat mogelijk is. Dat gebeurt op dit moment niet altijd. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft telecomaanbieders vier weken de tijd om ervoor te zorgen dat ze zich voortaan aan de regels houden.

Bij ‘roam like at home’ geldt het uitgangspunt dat klanten binnen de EU van dezelfde diensten gebruik kunnen maken als ze thuis doen, onder dezelfde voorwaarden. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat een aantal aanbieders zich niet altijd aan deze regels houdt.

Mobiel internet is onmisbaar geworden in de samenleving, ook tijdens bijvoorbeeld vakantie in het buitenland. Henk Don, bestuurslid ACM: ‘We hebben geconstateerd dat een aantal telecomaanbieders bij roaming binnen de EU een lagere internetkwaliteit aanbiedt dan in Nederland, terwijl diezelfde kwaliteit wel beschikbaar is. Daardoor is het bijvoorbeeld niet mogelijk om zonder haperingen Netflix te bekijken in HD-kwaliteit. We willen dat aanbieders er voor de start van de voorjaarsvakantie voor zorgen dat ze de beste kwaliteit mobiel internet bieden die beschikbaar is. Als 4G beschikbaar is, moeten klanten die thuis ook 4G hebben, daarvan gebruik kunnen maken.’

Onderzoek

De ACM heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van roamingdiensten tijdens verblijf in het buitenland. Het komt wel eens voor dat 4G nog niet in elk gebied beschikbaar is, waardoor 3G of zelfs 2G wordt gebruikt. Maar uit het onderzoek van de ACM blijkt ook dat aanbieders soms geen 4G bieden terwijl dat wel beschikbaar is.. Dat betekent dat Nederlandse klanten in die gevallen wel betalen voor 4G-diensten, maar daar geen gebruik van kunnen maken in het buitenland.

 


Door: ACM