Dagblad070 | Hoortoestel op afstand binnen basisverzekering
mainImage

Hoortoestel op afstand binnen basisverzekering

25 juni 2020, 09:26 uur
Winkelen

Als eerste audicienketen bieden de Specsavers-winkels in Den Haag hoortoestellen aan die op afstand bij te stellen zijn en in aanmerking komen voor een vergoeding binnen de basisverzekering. Bij deze hoortoestellen hoeven de klanten van Specsavers niet meer naar de winkel te komen voor aanpassingen van bestaande instellingen, maar kunnen zij via een app deze gemakkelijk doorgeven aan hun eigen audicien. Hoewel door de genomen maatregelen klanten met een gerust hart een afspraak in de winkel kunnen maken, kijkt Specsavers ook naar de mogelijkheden om zorg op afstand meer toegankelijk te maken.

Hoortoestel bijstellen via app

Slechthorenden worden op basis van een vragenlijst, gehoormeting en een vraaggesprek met de audicien ingedeeld in één van de vijf categorieën van gehoorverlies, van mild (categorie 1) tot complex (categorie 5). Specsavers biedt deze innovatieve hoortoestellen aan vanaf categorie 2. Via een app kunnen klanten direct een bijstelling die zij nodig achten doorgeven. Dit verzoek komt vervolgens binnen bij hun eigen audicien die op afstand deze kan doorvoeren. Wanneer de nieuwe instelling gereed is, hoeft de klant deze alleen nog maar te accepteren in de app en het hoortoestel wordt automatisch geüpdate.

“Vrijwel elk hoortoestel moet na de eerste instelling bijgesteld worden, maar ook in de loop der jaren ondervinden mensen veranderingen in het gehoor. Het bijstellen op afstand heeft voor zowel de klant als mij als audicien veel voordelen. Zo kunnen onze klanten direct feedback delen en kan ik veel gerichter te werk gaan bij het bijstellen van het hoortoestel. Klanten kunnen bijvoorbeeld real time een hinderlijke situatie omschrijven waar ik de aanpassing op kan uitvoeren. En met slecht één klik in de app voldoet het hoortoestel weer aan zijn of haar behoeften”, aldus Daan van Boven, audicien bij Specsavers Den Haag Fred. Hendriklaan.

Op afstand bij te stellen hoortoestellen zijn al langer in de private markt beschikbaar, maar die moeten slechthorenden vaak zelf betalen. Bij Specsavers kunnen klanten voor deze hoortoestellen in aanmerking komen voor vergoeding door hun zorgverzekeraar.

Service zonder de winkel te bezoeken

De Specsavers-winkels in Den Haag hebben alle nodige maatregelen genomen waardoor mensen de winkel met een gerust hart kunnen bezoeken. Zo hoeven klanten slechts één keer in de winkel te komen voor een hoormeting en de aanschaf van het toestel. Toch merken de medewerkers dat vooral ouderen een bezoek soms uitstellen.

“Heel logisch gezien de huidige situatie, maar vaak is het uitstellen van zo’n bezoek niet wenselijk”, vervolgt Daan van Boven. “Het uitstellen van een hoortest en een hoortoestel kan invloed hebben op onder andere de kwaliteit van leven van slechthorenden omdat zij hun omgeving niet goed kunnen horen. Door deze innovatieve hoortoestellen kan ik klanten na het aanpassen van een hoortoestel  vervolgens altijd op afstand de service bieden die zij nodig hebben, zeker in deze tijd. Kijkend naar de vaak oudere doelgroep die een hoortoestel draagt en wellicht in deze periode twijfelt om naar de winkel te komen, biedt dit een welkome uitkomst.”

Over Specsavers

Specsavers is een snel groeiende retailketen die 144 oog- en hoorzorgwinkels in Nederland exploiteert. De winkels worden gerund op joint-venture basis onder leiding van lokale winkelpartners. Het van oorsprong Britse familiebedrijf is sinds 1997 in Nederland actief en heeft als missie om kwalitatief hoogwaardige én betaalbare oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk te maken. Specsavers Nederland boekte in 2018/2019 een omzet van € 150 miljoen.

Specsavers wil de komende jaren een steeds prominentere rol spelen in de markt van eerstelijns oog-en hoorzorg en haar positie verder versterken. Alle opticiens en optometristen die werkzaam zijn bij Specsavers hebben een externe optiekopleiding afgerond. Tevens zijn al onze audiciens StAr (Stichting Audicienregister) geregistreerd, waarmee kwaliteit van dienstverlening en bedrijfsinrichting is gewaarborgd.

Een niet aflatende focus op innovatie maakt dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogwaardige producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie. Via Stichting Specsavers Steunt toont de organisatie haar betrokkenheid bij de samenleving, voornamelijk door het ondersteunen van lokale goede doelen.

 


Door: Specsavers