Mensenrechten in de super

3 July 2019, 10:45 uur
Winkelen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Albert Heijn en Jumbo gaan hun huismerkleveranciers bekend maken. Dat meldt ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib bij de publicatie van de tweede Oxfam Novib Behind the Barcodes ranglijst.
 
‘Na maanden van intensieve onderhandelingen met Oxfam Novib gaan Albert Heijn en Jumbo nieuw mensenrechtenbeleid publiceren in 2019.’ Dat stelt de ontwikkelingsorganisatie in een persbericht. ‘Onderdeel daarvan is dat beide supermarkten de leveranciers van hun huismerkproducten, nationaal en internationaal bekend gaan maken. Daarmee zijn zij de eerste supermarkten van de 16 supermarkten uit Oxfam’s internationale Behind the Barcodes ranglijst die transparantie over hun ketens beloven.’

Mensenrechten

Albert Heijn en Jumbo zegden volgens Oxfam Novib ook toe dat zij mensenrechtenrisico’s in hun ketens in kaart gaan brengen en jaarlijkse meerdere onderzoeken gaan uitvoeren voor producten die voor werknemers en boeren in ontwikkelingslanden de grootste risico’s met zich meebrengen. De ontwikkelingsorganisatie zegt dit proces nauwlettend te gaan volgen. ‘Voor Albert Heijn is het zeer belangrijk dat ook moederbedrijf Ahold Delhaize het voorbeeld van haar dochteronderneming Albert Heijn volgt en haar mensenrechtenbeleid verbetert’, aldus de organisatie.

AH lost Plus af als koploper

Waar AH en Jumbo zich verbeterden scoren Aldi, Lidl en Plus een stuk lager. Dat AH en Jumbo zich verbeterden op de (internationale)ranglijst die vorig jaar voor het eerst is gepubliceerd, komt door het nieuwe mensenrechtenbeleid dat zij eerder dit jaar hebben gepubliceerd, meldt de ontwikkelingsorganisatie. AH neemt hierdoor in Nederland de koploperspositie van Plus over met een score van 17 procent op een schaal van 100. Jumbo volgt Albert Heijn op de voet als grootste stijger op de Nederlandse ranglijst, van 0 naar 16 procent. ‘Albert Heijn boekt over de brede linie van thema’s vooruitgang, Jumbo in het bijzonder op transparantie en arbeidsrechten. Aldi, Lidl en Plus blijven daarbij achter. De scores van Aldi en Lidl stijgen maar licht, terwijl de score van Plus zelfs daalt. Dit komt doordat de keten haar eerdere toezeggingen niet opvolgt, zoals het publiek rapporteren over mensenrechten en meer inkopen bij vrouwelijke producenten.’ Overigens hadden supermarkten vorig jaar stevige kritiek op de eerste Oxfam’s internationale Behind the Barcodes ranglijst. Zo zou het onderzoek niet diepgaand genoeg zijn, omdat alleen openbare bronnen zijn meegenomen en niet is gekeken naar eigen audits vaan de ketens.

Ondanks de vooruitgang van AH en Jumbo scoren alle vijf Nederlandse supermarkten nog steeds een onvoldoende op de internationale ranglijst waarin Tesco, Sainsbury’s en Walmart de koplopers zijn en Whole Foods, Kroger en Edeka de lijst sluiten. De Nederlandse formules ontstijgen de middenmoot niet. De focus bij de in Nederland actieve supermarkten ligt volgens Oxfam Novib op winst en marktaandeel: ‘Zolang ze hun beleid en praktijk op mensenrechten niet meer verbeteren, blijft uitbuiting in voedselketens bestaan en hun scores op de ranglijst laag. Dit wordt niet alleen gevoeld door de boeren in Nederland, die amper een vuist kunnen maken tegen de onderhandelingsmacht van de supermarkten, maar ook door de boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden’, aldus de organisatie.