Touroperators enthousiast over Den Haag

11 October 2019, 15:02 uur
Algemeen
mainImage

Afgelopen week ontvingen Den Haag en Delft circa 120 nationale en internationale touroperators tijdens de tweede editie van de HollandCity Global Travel Trade Show. Doel was om hen kennis te laten maken met de twee buursteden en hun bezienswaardigheden. Carola Muller-van Rijn, Global Travel Trade Manager van NBTC (Nationaal Bureau voor Toerisme & Congressen) spreekt van een succesvolle week. “De reacties van touroperators waren heel lovend. De meesten kenden Delft niet en waren aangenaam verrast door de mooie, historische binnenstad en in Den Haag waren ze vooral enthousiast over de combinatie van cultuur en het strand.” 

De internationale touroperators komen uit: Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Japan, China, Rusland, India, Brazilië en de VS.

De touroperators hadden een gevarieerd programma. Ze bezochten in kleine groepjes diverse bezienswaardigheden in Delft en Den Haag en hadden tijdens de Meet & Greet-dag in het Kurhaus één-op-één afspraken met medewerkers van toeristische bezienswaardigheden, citymarketingorganisaties en hotels. Op maandagavond was er een welkomstdiner in Madurodam met een ‘discovery tour’ door het park; de avond erna een Grand Diner in Museum Prinsenhof Delft. 

Co van Nieuwenhuijzen, General Manager van Paauw de Delfts Blauw Fabriek, is tevreden over afgelopen week. “Het is goed voor onze naamsbekendheid en we hebben nuttige contacten opgedaan. De touroperators zagen in onze fabriek de meesterschilders aan het werk en waren onder de indruk van het authentieke karakter van het ambacht.” Bij Royal Delft konden de deelnemers zélf aan de slag met het beschilderen van een Delftsblauwe tegel.

Delft – Den Haag: een mooie combinatie

Ook het Mauritshuis in Den Haag was onderdeel van het programma. Communications Officer Simone Hollen is enthousiast over het event. “Het biedt de kans om daadwerkelijk de deuren te openen voor de touroperators zodat ze met eigen ogen kunnen zien welk moois we te bieden hebben. Ik vond het erg leuk om dit te mogen hosten. Ik vind de combinatie Delft – Den Haag een mooie; zo is Delft de stad van Vermeer en kunnen bezoekers in Den Haag de schilderijen van Vermeer bewonderen.” 

Voor de hostingsteden Den Haag en Delft was dit een mooie kans om gezamenlijk hun aanbod te presenteren. Den Haag richt zich op duurzame toeristische groei en zet daarom in op internationale kwaliteitstoeristen die passen bij het karakter van de stad. Het grote culturele aanbod en het hogere segment van de horeca van Den Haag, zorgen voor het aantrekken van die kwaliteitstoerist. Anders dan Den Haag heeft Delft niet zozeer de intentie om meer bezoekers naar de stad te trekken als wel de júiste toerist en een langer verblijf van deze toerist. De stad zet in op bezoekers die van cultuur en historie houden, passend bij het aanbod van de historische stad.

De HollandCity Global Travel Trade Show werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd op initiatief van NBTC. Dit jaar organiseerde zij dit met Delft Marketing en The Hague Marketing Bureau. Tijdens het event worden (inter)nationale touroperators, wholesalers, online travel agencies (OTA's) en vakpers uitgenodigd om Nederland te ontdekken.