Bewoners raken geïrriteerd over werk Kijkduin-Houtrust

2 May 2018, 15:00 uur
Bouw & Wonen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De gemeente Den Haag is nauwelijks een maand bezig met de omvangrijke herinrichting van de verkeersroute Kijkduin-Houtrust en heeft nog vrijwel een jaar te gaan. Maar nu al lijken de bewoners die langs en rondom de doorgaande weg wonen het werk al helemaal spuugzat te zijn. De kritiek op de speciale Facebook-pagina van de gemeente is bepaald niet mals en bewoners raken steeds geïrriteerder over afsluitingen, omleidingen, extra reistijd en toenemende onbereikbaarheid. De gemeente doet zijn best om alle (inhoudelijke) kritiek correct te beantwoorden. De medewerkers op social media hebben er zo langzamerhand meer dan een dagtaak aan gekregen.

“Kunnen dan de Godetiaweg en Balsemienlaan ook weer open vanaf volgende week?,” vraagt bewoonster Jolanda bijvoorbeeld naar aanleiding van de aankondiging van deel 2 van de werkzaamheden. “We kunnen hier geen kant uit!”

“Hoi Jolanda,” antwoordt de gemeente, “de Godetiaweg en Balsemienlaan blijven dicht. We snappen dat dit vervelend is, maar dit doen we om sluipverkeer te voorkomen en om de veiligheid tussen de Savornin Lohmanlaan en de Laan van Meerdervoort te kunnen waarborgen.”

Jolanda: “Echt hel! Speel de hele dag tikkertje met de Laan van Meerdervoort. Vandaag helemaal - met die auto die de LvM blokkeerde. Kost mij 10 kilometer extra per dag! En dik 3 kwartier extra tijd. Idioten gooien ook de Daal en Bergselaan eruit. En als deze ellende klaar is, de kruising Savornin Lohmanlaan/Sportlaan. De hele buurt vanaf Kijkduin tot aan de Zonnebloemstraat is straks een half jaar zo. Dit kost mij teveel geld.”

Slagbomen

Marcel vraagt: “Kunnen er dan slagbomen komen met kenteken-herkenning, zodat de wijkbewoners er wel gebruik van kunnen maken? Bij de Zandzeggelaan kan dit wel!”

Maar helaas, ook slecht nieuws voor Marcel. De gemeente: “Marcel, er staat een slagboom bij de Zandzeggelaan, omdat er geen alternatief is om de smalle éénrichtingstraat bereikbaar te maken. Op andere plekken is dit helaas niet mogelijk ivm te weinig ruimte en dat levert onveilige situaties op door verkeer dat voor de slagboom staat te wachten.”

Bewoonster Heidi is alle wachttijd voor de stoplichten helemaal beu. Zij schrijft: “Drama. Weer alles over de Laan van Meerdervoort. Stoplichten laten 3 auto’s door. Ik wil de Heliotrooplaan uit en sta minstens een kwartier te wachten. Zet er tijdelijk een stoplicht neer, de verkeersregelaars staan niks te doen.”

En ook met Heidi toont de gemeente geduld. “Hoi Heidi, we monitoren de verkeerssituatie continu vanuit de verkeerscentrale. Dit werkt beter dan met verkeersregelaars op de weg. Vanuit de verkeerscentrale kunnen we namelijk meerdere kruispunten tegelijk in de gaten houden en als dit nodig is verkeerslichten bijstellen.”

Deel 2 werkzaamheden

Ondertussen begint de gemeente op maandag 7 mei met deel 2 van de werkzaamheden. Ook de Machiel Vrijenhoeklaan gaat dan dicht tussen het tankstation en de De Savornin Lohmanlaan. En het eerste deel blijft afgesloten. De kruising met de Muurbloemweg is evenmin toegankelijk, al geldt dit alleen voor gemotoriseerd verkeer. De kruising is wel bereikbaar voor voetgangers, fietsers en nood- en hulpdiensten. Naar verwachting duren de werkzaamheden tot 20 juni. Tussen 20 juni en 5 juli wordt er niet aan de herinrichting van de route Kijkduin-Houtrust gewerkt in verband met de Volvo Ocean Race. Dan komen naar schatting 400.000 mensen naar Scheveningen. In deze periode is de route dan ook opengesteld voor al het verkeer, zo belooft de gemeente.

Voor de herinrichting maakten dagelijks 20.000 voertuigen gebruik van de route Kijkduin-Houtrust. Er worden verschillende aanpassingen gedaan. Zo worden er rotondes geplaatst en wordt er een ventweg aangelegd. Er komen vrijliggende fietspaden en betere oversteekplaatsen voor voetgangers. Ook worden de 2 rijstroken teruggebracht naar 1. Op een aantal plekken is het riool verouderd, dat wordt meteen vervangen. En de hele weg wordt voorzien van nieuw asfalt. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken, is het werk opgedeeld in negen afzonderlijke delen.

Niettemin zorgen de werkzaamheden voor verkeershinder. “De extra reistijd kan tijdens de spits oplopen tot een half uur,” aldus de gemeente. Als alles volgens plan verloopt, is het werk eind april 2019 afgerond.

(zelfs in het atrium van het stadhuis aan het Spui pakt de gemeente Den Haag groot uit met informatie over de herinrichting van de route Kijkduin-Houtrust; de boodschap: het is even een jaar doorbijten; hieronder een animatie van de gemeente met wat het werk aan de route Kijkduin-Houtrust allemaal inhoudt)