D66 Den Haag wil de tarieven voor parkeren op straat verhogen en de parkeertijd beperken. Ook moet de tweede parkeervergunning voor inwoners van Den Haag aanzienlijk duurder worden, of zelfs helemaal niet meer worden afgegeven als de parkeerdruk in de betreffende buurt groter is dan 90 procent. In het centrum van Den Haag staat wat D66 betreft ook de afgifte van de eerste bewonersvergunning ter discussie.
Met deze voorstellen die zijn opgenomen in het programma waarmee D66 de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart ingaat, steken de democraten hun nek uit. De geopperde maatregelen zijn ronduit gedurfd en electoraal riskant. In het rapport over de eerste peiling van vorige week - waarin D66 met acht zetels de grootste partij van de stad blijft - noemen Hagenaars ‘Verkeer, parkeren en bereikbaarheid’ het op één na belangrijkste verkiezingsthema, na ‘Veiligheid, criminaliteit en openbare orde’. Bij discussies over parkeren gaat het er in Den Haag doorgaans verhit aan toe; met deze nieuwe voorstellen gooit D66 olie op het vuur.
Maar met een reden: “Om voldoende ruimte in de stad te houden, pleit D66 voor het verlagen van de autodruk in de straat. Zo wordt ruimte gecreëerd voor het prettig houden van de wijk waarin je leeft,” aldus D66, dat hierbij vooral inzet op fietsers, groen en spelende kinderen.
Onorthodoxe maatregelen zijn nodig om in een almaar groeiende stad tot een nieuw parkeerregime te komen, vinden de democraten. “Uitgangspunt voor de wijken buiten het centrum is dat er één auto per huishouden geparkeerd moet kunnen worden in de eigen buurt. In het centrum, waar een fijnmazig OV-netwerk is, hoeft dit uitgangspunt niet te gelden. De opbrengsten van het parkeren willen wij niet langer in het parkeerfonds laten stromen maar in een mobiliteitsfonds, waarbij investeringen in fiets en OV-voorzieningen prioriteit hebben.”
Omdat Den Haag van de vier grote steden de laagste parkeertarieven heeft, wil D66 parkeren op straat duurder en daarmee minder aantrekkelijk maken - en parkeren in parkeergarages beter concurrerend. Daarnaast wil de partij van lijsttrekker Robert van Asten ook inzetten op innovatie; onder meer door parkeerplaatsen uit te rusten met chips, die aangeven of de plek vrij is. “We werken hierbij samen met de aanbieders van routeplanners en maken dit inzichtelijk via een app."
D66 wil parkeren in Den Haag fors duurder maken
5 February 2018, 15:00 uur
Politiek