‘Einde aan fietschaos in Den Haag’

6 September 2018, 08:20 uur
Politiek
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Hart voor Den Haag/Groep de Mos wil een einde aan wat zij noemt een “fietschaos” in de Haagse binnenstad. De partij pleit voor een draagvlakonderzoek onder bewoners en ondernemers en stelt de “gedeelde ruimte” in het centrum, waar meerdere verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers de openbare ruimte delen, ter discussie. Raadsleden Jelle Meinesz en Ralf Sluijs vragen het stadsbestuur ook om richtinggevende kenmerken zoals verkeersborden, verkeerslichten, stoepranden en belijning aan te brengen op Spui, Lange Poten, het Plein, Noordeinde en Grote Marktstraat. Zo kan volgens de partij de verkeersveiligheid vergroot worden.

Verkeerswoordvoerder Jelle Meinesz: “Waarom komt er geen draagvlak onderzoek? De onduidelijkheid, ongastvrijheid en onveiligheid loopt bij vlagen de spuigaten uit en dit speelt al jaren. Mogen fietsers, scooters en E-bikes gewoon zonder pardon door voetgangersgedeeltes bij het Spui, Plaats, Hoogstraat en Noordeinde blijven racen? Er moet snel gehandhaafd worden en worden bekeken hoe de binnenstad verkeersveiliger kan worden gemaakt!”

“Ook de Biesieklettes zijn nog niet bekend genoeg, waardoor fietsen nog te vaak op verkeerde plekken geparkeerd staan. Dat is jammer want ze zijn een aanwinst voor de stad”, zegt Meinesz.

Horeca-woordvoerder Ralf Sluijs maakt zich ook zorgen over bediening en Noordeinde. “Bedienen op het Plein is onderhand een risicovol beroep geworden met de vele hardrijdende fietsers en racende maaltijd-bezorgers. Ze fietsen van links en rechts letterlijk de borden uit de handen van de bediening. Onze koninklijke trots, het Noordeinde zucht ook onder de nodige fietsoverlast, doordat de gemeente de handhaving en verkeersveiligheid heeft laten versloffen”, aldus Sluijs.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stellen raadleden Meinesz en Sluijs  de volgende vragen:

1)       Bent u bekend met het artikel ‘Voetgangers krijgen geen voorrang in de binnenstad’? (*)

2)      Deelt u de conclusie dat het geregeld een chaos is in de binnenstad in de zogenaamde shared space zones, waarin fietsers en voetgangers?

3)      In het regeerakkoord staat het volgende: “Om ook de groei van het fietsgebruik in het centrum in goede banen te leiden volgt een studie naar de optimale verhouding tussen wandelaar en fietser in dit gebied.” Wanneer zal deze studie zijn afgerond, wie voert deze uit en welke gebieden zullen worden onderzocht?

4)      Bent u bereid met de ondernemers en bewoners in het Haagse centrum om de tafel te gaan en vervolgens direct maatregelen te nemen teneinde de verkeersveiligheid te verbeteren?

5)      Bent u bereid een draagvlakonderzoek te houden onder bewoners en ondernemers rondom het Plein, Noordeinde, het Spui, de Grote Markt en de Lange Poten? Zo nee, is er reeds inzicht in hoeverre ondernemers op het Plein voorkeur geven aan bijvoorbeeld een wandelzone?

6)      Bent u bereid om richtinggevende kenmerken zoals verkeersborden, verkeerslichten,  stoepranden en belijning te gaan aanbrengen op het Spui, Lange Poten, het Plein, het Noordeinde en de Grote Marktstraat? Zo nee, waarom niet?

7)      Is het u bekend dat er op het Noordeinde veel fietsoverlast plaatsvindt, zoals in de Heulstraat, waar te weinig parkeercapaciteit is?

8)      Is het u bekend dat er regelmatig botsingen zijn op het Plein tussen fietsers en voetgangers, waaronder bedienend horecapersoneel?

9)      In hoeverre is er de afgelopen jaren gehandhaafd in de genoemde gebieden, bijvoorbeeld op (maaltijd)fietsers die veel  harder dan toegestaan door de Lange Poten fietsen?

10)   Bent u tevens bereid meer aandacht te vragen voor de aanwezigheid van Biesieklettes in onze stad, zowel op het gebied van promotie en bebording, zoals in de Nobelstraat?