De organisaties roepen alle steden op om de komende jaren te zorgen voor duurzame, actieve en gezonde mobiliteit. Volgens Anne Knol van Milieudefensie kunnen gemeenten veel doen om over te stappen naar duurzame mobiliteit. "Met dit onderzoek kunnen zij zien op welke punten ze het goed doen, op welke punten minder, en wat ze van elkaar kunnen leren. Want zelfs bij de koplopers is nog veel winst te behalen. De grootste knelpunten op het gebied van luchtvervuiling, drukte en lawaai vinden we bijvoorbeeld in de grote steden. Er is ook daar dus nog een wereld te winnen.”

Den Haag wordt in het onderzoeksrapport wel beschouwd als wandelstad nummer 1, waarbij relatief de meeste verblijfsruimte in de stad bestemd is voor de voetganger. "Onder andere met het autoluw maken van de binnenstad en een deel van de boulevard in Scheveningen heeft Den Haag hier grote stappen gemaakt." Wat minder goed scoort, is OV; op meerdere aspecten. "Het gaat vooral over de relatieve bereikbaarheid van OV en het fietsparkeren. De wijken in Den Haag Zuid-West liggen ver weg van andere delen van Den Haag en de tramverbindingen zijn relatief traag en liggen hoofdzakelijk parallel aan de zee. OV- en fietsverplaatsingen dwars op deze lijnen duren relatief lang, mede door het grote aantal kruisingen," aldus het rapport, dat verder meldt dat de wegenstructuur in Den Haag is gericht op auto's waardoor die vaak wordt gebruikt en dus voor veel uitstoot zorgt.