Organisaties bundelen krachten in grote actie tegen btw-verhoging

3 June 2024, 09:06 uur
Landelijk
mainImage
Ingezonden

De maandag aangekondigde campagne tegen de beoogde btw-verhoging is door alle belangenorganisaties uit de cultuur, sport, horeca en media opgezet. Onder de deelnemende organisaties bevinden zich NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten '92, Federatie Cultuur, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek.

Alle aangesloten partijen maken zich grote zorgen om het plan van de formerende partijen om de btw op culturele goederen en diensten en logies te verhogen van 9 naar 21 procent. Dit gaat "onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet", stellen ze.

De campagne #geenhogerebtw is maandag afgetrapt met een paginagrote advertentie in alle dagbladen. De deelnemende organisaties roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie massaal via sociale media te delen of de advertentie uit te knippen en op te hangen.

Ook is er met geenhogerebtw.nl een website gelanceerd. Daarop staan ook links naar verschillende petities die de afgelopen weken al zijn opgezet. Onder meer de boekenbranche riep het beoogde kabinet op om de boekenprijzen betaalbaar te houden. Die petitie leverde al meer dan 230.000 handtekeningen op.

In het hoofdlijnenakkoord van de partijen PVV, VVD, BBB en NSC staat dat vanaf 2026 het verlaagde btw-tarief van 9 procent voor zowel culturele producten en diensten als voor overnachtingen wordt opgeheven. Dit tarief zal worden verhoogd naar 21 procent.


Door: ANP