Meerderheid Hagenaars heeft het gehad met (vieze) auto

2 March 2018, 11:06 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Inwoners van Den Haag willen dat de gemeente meer doet tegen luchtvervuiling en de uitstoot van CO2. Ruim de helft van de Hagenaars (56%) vindt dat er in dit verband meer ruimte voor fietsers moet komen en volgens een nog groter deel (71%) mag dit ten koste gaan van de ruimte voor autoverkeer. Slechts 34% beschouwt de bereikbaarheid van Den Haag namelijk als een probleem en een nog kleinere minderheid van 13% vindt dat juist de auto meer ruimte zou moeten krijgen.

De cijfers zijn afkomstig van een onderzoek dat I&O Research heeft uitgevoerd in opdracht van Milieudefensie. I&O Research is ook het bureau dat in opdracht van de gemeenteraad van Den Haag de drie peilingen voor de gemeenteraadsverkiezingen verzorgt.

De in het rapport zichtbare tendens voor Den Haag (minder auto’s, meer frisse lucht) geldt blijkens het rapport in vrijwel alle onderzochte Nederlandse steden. Van het totaal aantal Nederlandse ondervraagden is 72 procent voor het weren van vervuilende auto's uit de binnenstad. Ook zegt twee derde dat de auto mag wijken voor fietsers en groen. Slechts 10 procent wil dat de auto meer ruimte krijgt. “In de stad is de auto echt op zijn retour,” zegt Anne Knol van Milieudefensie. “Steeds meer mensen realiseren zich hoe vervuilend auto's zijn en dat we met de ruimte in de stad veel leukere dingen kunnen doen."

I&O Research vroeg 3244 inwoners van de twintig grootste gemeenten naar hun ideeën over mobiliteit en ruimtegebruik. De groep is representatief voor de stadsbewoner, aldus het onderzoeksbureau.

Opvallend is voorts dat 62% van de Hagenaars wil dat de gemeente sterker inzet op deelauto’s in de stad, ook vindt 52% dat alleen uitstootvrije voertuigen in de stad zouden mogen rijden en 50% dat de wijken in Den Haag autoluw moeten worden gemaakt.

Komt het dan echter aan op maatregelen zoals het verminderen van het aantal parkeerplaatsen in Den Haag (29% van de Hagenaars vindt dat prima) en het verhogen van de parkeertarieven (27%), dan zijn Hagenaars plotseling een stuk minder bereidwillig. Wat dat betreft springt alleen Amsterdam er uit met percentages van respectievelijk 50% (minder parkeerplaatsen) en 41% (hogere parkeertarieven).

Hieronder ziet u op een aantal onderdelen de verschillen per stad.