Nieuwe mega-klus op stapel voor Rotterdamsebaan

17 July 2018, 19:30 uur
Bouw & Wonen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Voor de aanleg van de Rotterdamsebaan is inmiddels de eerste buis van de Victory Boogie Woogietunnel geboord. Begin juli 2018 kwam de boormachine aan op het werkterrein in de Binckhorst. Gedurende de maand juli wordt de tunnelboormachine uit elkaar gehaald en gaat zij weer terug naar het startpunt op het werkterrein in de Vlietzone. Daar wordt de machine weer opgebouwd, om in september te beginnen met het boren van de 2e tunnelbuis. Het grootste deel van de tunnelboormachine gaat terug via de al geboorde tunnelbuis. Het voorste deel van de machine, de boorkop, is groter dan de tunnelbuis. Voor dit deel van de machine gaat het vervoer over water en land. Omdat de onderdelen erg groot en zwaar zijn, gaat het transport van de Binckhorst naar het werkterrein in de Vlietzone in fases.

De onderdelen van de boorkop gaan per schip vanaf de Binckhorsthaven via de Trekvliet naar de Zuidvliet en worden gelost op de kade langs de Jan Thijssenweg, direct naast de Hoornbrug. Om het lossen van de onderdelen mogelijk te maken, verstevigt de aannemer de kade van de Zuidvliet ter hoogte van de Jan Thijssenweg/Laan van Beens door het plaatsen van buispalen. De palen zijn elk 20 meter lang en worden half juli de grond ingetrild. Het werk duurt één dag en gebeurt buiten de spits, tussen 9.00 en 15.00 uur. De rijbaan is bij de werkzaamheden versmald en verkeersregelaars leiden het verkeer langs het werk. Na de zomer worden de palen weer weggehaald.

Vanaf het werkterrein in de Binckhorst worden de zes grootste onderdelen van de boorkop getransporteerd naar de kade van de Binckhorsthaven, naast de betoncentrale Dyckerhoff Basal. Dit gebeurt in de nachten van 19 op 20 juli en 29 op 30 juli 2018, waarbij de Binckhorstlaan tijdens het transport een aantal keer 15 minuten gestremd is voor verkeer. Verkeersregelaars leiden het verkeer om via de route Maanweg, Regulusweg en Zonweg. Vanaf de kade worden de onderdelen op een ponton gehesen en vervolgens over het water vervoerd naar de tijdelijke losplaats naast de Hoornbrug.

De onderdelen komen in drie transporten over het water. Tijdens het transport van de Binckhorsthaven naar de losplaats op de Jan Thijssenweg is het scheepvaartverkeer gestremd. Op de Zuidvliet, direct naast de Hoornbrug, worden de onderdelen van het ponton gehesen. Om deze werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren, is de Jan Thijssenweg tot aan de Westvlietweg/Fonteynenburghlaan twee nachten tussen 19.00 en 7.00 uur afgesloten voor al het doorgaande verkeer. De omleidingsroute wordt met borden aangegeven. Tijdens de werkzaamheden is de losplaats verlicht. Uitvoering van de werkzaamheden is in de nachten van 30 op 31 juli en 31 juli op 1 augustus 2018, met een eventuele uitloop in de nachten van 1 tot 3 augustus.

Na het lossen van het schip gaan de onderdelen diezelfde nacht met speciaal transport vanaf de Jan Thijssenweg naar het werkterrein in de Vlietzone. De route voor het transport is: Laan van Beens, Laan van Vredenoord, Laan van Oversteen, Laan van Zuid Hoorn en de Laan van Hoornwijck. Het transport gebeurt onder begeleiding van verkeersregelaars, waarbij de route tijdens het passeren van het transport maximaal 2 keer 30 minuten gestremd is. Verkeersregelaars leiden het verkeer tijdens de stremming ter plaatse om.

De onderdelen van de boormachine zijn erg groot. Om op de transportroute te zorgen voor voldoende ruimte, worden er op een aantal plekken lantaarnpalen, borden en straatmeubilair weggehaald. Na het transport worden deze weer teruggezet.

(het graafwiel is losgemaakt van de tunnelboormachine en wordt klaargemaakt voor transport; foto: gemeente Den Haag/Frank Jansen)