Ouderen die pech krijgen met hun scootmobiel, moeten tegenwoordig heel lang wachten op reparatie van hun voertuig.
Door een landelijk gebrek aan monteurs zitten ze soms noodgedwongen wekenlang thuis. “Ik voelde me gegijzeld. Zelfs een halfje brood halen, was onmogelijk”, zegt de bijna 80-jarige Corrie Visser.
Helaas komt het wel vaker voor dat de bandjes van haar scootmobiel lek raken. “Ik ben nou eenmaal graag onder de mensen en met mijn scoot kan ik naar het plein hier aan de overkant, of naar een ander gezellig terrasje om met vriendinnen te praten en koffie te drinken.”
Toen Visser Medipoint belde vanwege een lekke band, kreeg ze te horen dat de wachttijd voor een reparatie twaalf dagen bedroeg.
Fractievertegenwoordiger Monique van Stuijvenberg van de partij Hart voor Den Haag trekt daarom aan de bel bij het stadsbestuur. Zij vindt dat mensen als Corrie op zijn minst vervangend vervoer moeten krijgen via de Wmo.
Ten einde raad besloot Corrie Visser de ANWB, die ook een scootmobielservice heeft, te bellen. “Die waren hier binnen een uur, en hebben 'm meteen gerepareerd. Ik moest wel meteen lid worden, maar dat is logisch."
Lid worden van de ANWB is niet voor iedereen een optie. Het is volgens Van Stuijvenberg ook niet de bedoeling. “De gebruikers betalen immers maandelijks al een bijdrage voor de scootmobiel. Het wonderlijk is dat bij pech onderweg er wél direct een monteur beschikbaar is.”