Fractievoorzitter Richard de Mos van de partij Hart voor Den Haag in de gemeenteraad wil dat het stadsbestuur harder optreedt tegen de vele 'weesboten' op het Haagse water. De Mos vroeg hier in 2021, na klachten van bewoners uit Rustenburg/Oostbroek en Leyenburg, ook al eens voor, maar volgens hem is er sindsdien niets verbeterd.
"Door labbekakkerigheid van dit stadsbestuur blijven wrakschepen daklozen aantrekken. En dat is niet zonder risico. Deze week brandde een plezierjacht uit, eerder vonden twee mensen de dood in zo’n bootje", aldus De Mos. Hij wil dat het stadsbestuur met een plan van aanpak komt om wrakschepen en 'slaappiraten' aan te pakken. “Losgelaten wrakken kunnen bij een storm andere boten beschadigen en de wrakken doen het aangezicht van het Haagse water ook geen goed.”
Op social media klagen verschillende bewoners dat het "armoe troef" is met de aanpak van weesboten in Den Haag. "Het stadsbestuur moet niet af en toe een boetetje uitschrijven, maar met een een rigoureus actieplan weesboten gaan verwijderen, waarbij de kosten worden verhaald op de eigenaren die er een zooitje van maken", zegt De Mos. "Het Haagse water kan zo mooi zijn, er liggen prachtige woonboten, mensen wonen hier al jaren en met veel plezier. Maar de wrakschepen bederven het uitzicht. Hier moet echt wat aan gedaan gaan worden."
Hoarders
De Stichting Samen voor Laak klaagt al langer over de gevaarlijke situatie op het water in hun wijk. "Begin maart was de zoveelste brand op een bootje in Laak. Dit is al meerdere keren gebeurd en er zijn ook al doden gevallen. De bootjes worden vaak bewoond door mensen zonder woon- of verblijfstatus. Er wordt op deze bootjes ook van alles verzameld dat deze 'hoarders' op straat vinden. Dit brengt extra brandgevaar met zich mee. We zien bij Samen voor Laak een zorgelijk probleem dat we al meerdere keren hebben aangegeven bij de Gemeente Den Haag. Hoever moet het nog gaan? Wij zouden graag zien dat er meer controle is op deze bootjes in Laak, dat bewoning wordt tegengegaan en dat teveel verzamelde goederen preventief verwijderd worden."