In het Mauritshuis in Den Haag wordt deze week begonnen met de openbare restauratie van De bewening van Christus, tussen 1460 en 1464 gemaakt door van Rogier van der Weyden en zijn atelier. Het is het oudste schilderij in het Mauritshuis en het enige werk van deze Vlaamse meester in Nederlands bezit. Het vernis is vergeeld, waardoor de kleuren niet meer zo mooi overkomen. Het moet dus worden verwijderd. Verder moeten retouches worden weggehaald.

"Overschilderingen verkleuren anders dan de originele verf. Dat ga je zien," zegt conservator Ariane van Suchtelen. Het museum wil tijdens de werkzaamheden ook meer te weten te komen over het werk zelf. De klus gaat tot eind dit jaar duren. Het publiek kan de restauratie van heel dichtbij volgen en krijgt ook allerlei achtergrondinformatie via film, een interactief scherm en iPads. "Het is echt een flinke restauratie," aldus Van Suchtelen. "Ook moeten we de randjes van de ouderdomsbarstjes in de verf plaatselijk heel subtiel vastzetten. Daarna komt er een nieuwe vernislaag en daarop worden nieuwe retouches aangebracht, zodat die in de toekomst gemakkelijk te vervangen zijn."

Tegelijk met de openbare restauratie is in het Mauritshuis een bijzonder, verwant bruikleen te zien: De bewening voor het graf, ook van de hand van Rogier van der Weyden. Dit schilderij (eveneens uit de periode 1460-1464) uit de collectie van de beroemde Galleria degli Uffizi in Florence was nooit eerder in Nederland.

Rogier van der Weyden (1399-1464) wordt na Jan van Eyck (1390-1441) beschouwd als de belangrijkste Vlaamse schilder van zijn tijd. Hij had een enorm atelier en veel medewerkers. "Een productiebedrijf waar je werk kon bestellen," zegt Van Suchtelen. Het is volgens haar bekend dat de knielende bisschop op het schilderij de opdrachtgever was, mogelijk bisschop van Atrecht Pierre de Ranchicourt. Het werk uit de Uffizi werd besteld door de familie De Medici. "Ook in Italië was Van der Weyden een beroemdheid, die tijdens zijn bezoek in 1450 aan vorstenhoven werd ontvangen."

[caption id="attachment_34750" align="alignleft" width="900"] Rogier van der Weyden (en atelier), De bewening van Christus, c. 1460-1464, Mauritshuis, Den Haag (olieverf op paneel, 80,6 x 130,1 cm)[/caption]