Files worden vrijwel altijd veroorzaakt door 'dagelijkse drukte' en niet, zoals vaak wordt gedacht, door ongevallen met vrachtwagens. Die zijn maar in 0,4 procent van de gevallen de oorzaak van een verkeersopstopping, terwijl ongelukken met personenauto's en motoren 5,5 procent van de files veroorzaken. Dat blijkt uit gegevens van de Stichting Incident Management Vrachtauto's (Stimva).

Wel is in 2017 het aantal meldingen van een incident met een vrachtwagen sterk gestegen. In driekwart van de gevallen ging het om een pechgeval, het overige kwart betrof een ongeluk. Bij de ongelukken blijken buitenlandse bestuurders oververtegenwoordigd. In 40 procent van de gevallen zat een niet-Nederlandse chauffeur achter het stuur, terwijl maar 13 procent van de vrachtwagens een buitenlands kenteken heeft.

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt de stijging van het aantal ongelukken verontrustend en pleit ervoor dat de overheid laat onderzoeken wat de oorzaken zijn. "Om de zwarte piet neer te leggen bij buitenlandse chauffeurs zonder dat er gedegen onderzoek is gedaan, is te makkelijk. Wij vinden het onderscheid niet relevant en doen graag mee aan een onderzoek naar de oorzaken, want de impact van zulke ongelukken is groot," zegt een woordvoerder van TLN. Bij ongevallen met een vrachtwagen is meestal sprake van een ravage op de weg, schade aan wegdek en vangrail en bovendien moet de lading vaak worden opgeruimd.

(foto en bron: ANP)