OV-tarief 2020: meerdere opties nog open

11 March 2020, 15:59 uur
Politiek
mainImage
HTM

Toen vorig jaar de tarieven voor het OV in Nederland met 3 procent stegen door de btw-aanpassing van 6 naar 9 procent, leidde dat ook in de Haagse raad tot vragen. Den Haag streeft immers in zijn beleid naar minder gebruik van de auto in de stad, en daar hoort een goed en betaalbaar OV bij. 

Ook dit jaar is er binnen de Metropool Rotterdam Den Haag MRDH weer een discussie over het al dan niet aanpassen van de tarieven. Gebruikers zijn op dit moment goed voor 50 procent van de kosten van het OV, de rest van het benodigde geld voor goed openbaar vervoer komt van het rijk via de zogenoemde Brede Doeluitkering bijdrage van het rijk. Een hoger budget voor het openbaar vervoer moet dus of worden opgebracht door de reizigers is worden betaald middels een hogere bijdrage van het rijk.

Door de metropool is onderzoek gedaan naar de verschillende tarieven in het OV in de regio. Daaruit zijn door de MRDH vijf tariefmaatregelen gedestilleerd waarop alle binnen de metropool betrokken gemeenten moeten reageren.

In een concept-reactie laat Den Haag de Haagse raad weten dat het college vindt ‘dat het eventueel volgen van landelijke trends, slechts kan plaatsvinden nadat meer onderzoek is verricht”.  Het college laat bij monde van wethouder Revis weten de verkenningen die de MRDH  heeft verricht alsmede het voorgestelde tarievenkader ‘meer te zien als onderdeel van de brede aanpak van mobiliteitstransitie inclusief de relatie met vervoer op maat, mobility hubs en deelvervoer en de mogelijke rol van lopen en fietsen voor kortere verplaatsingen’. 

Het tarievenkader van de MRDH voorziet in 5 mogelijkheden. Ten eerste een zogenoemde dalkorting, met als doel een betere spreiding van reizigers over de dag. Resultaat kan zijn aldus de MRDH hogere kwaliteit en comfort voor reizigers die noodgedwongen in de spits blijven rijden alsmede een effectiever inzet van geld omdat investeringen van bijvoorbeeld extra materieel laten kunnen plaatsvinden.
Tweede mogelijkheid is een zogenoemd Plustarief, met als doel extra middelen te genereren  voor nieuwe investeringen en/of uitbreiding van het voorzieningenniveau.
Derde mogelijk in de tarievenstructuur is harmonisatie binnen de MRDH, zoals al vastgelegd in de kadernota uit 2017. "Het verhoogt eenduidigheid voor de reizigers." Het km-tarief in Den Haag is nu 16,6 cent, in Rotterdam 14,7 cent. 
De vierde mogelijkheid is een zogenoemd minima en/of ouderen arrangement dat de toegankelijkheid van het OV voor de specifieke doelgroep moet verbeteren. Laatste optie die de MRDH aangeeft is een gezins/groepsarrangement, ook met een specifieke doelgroep in gedachten. Volgens de metropool is het huidige productaanbod in de metropoolregio voor deze doelgroep (op prijs) nog niet concurrerend genoeg.

In juli moet een beslissing vallen over een eventuele tariefsaanpassing van het OV.